- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Veritas ziet het groot in Nederland. Het ziet bij onze noorderburen ruimte voor zo’n 80 winkels, nadat het deze week een winkel opende in Breda. Daarna behoren Duitsland en Scandinavië tot de mogelijkheden.
Nederland veroveren en mogelijk zo’n 80 winkels openen: dat is het doel van Veritas, de Belgische winkelketen die mode en mode-accessoires aan de man brengt. Het trekt naar Nederland met een aangepaste formule, meer bepaald met winkels die zo’n 120 vierkante meter groot zijn, zegt CEO Corneel De Maeyer in een interview met De Tijd. Dat is een pak kleiner dan de Belgische, met hun 250 tot 600 vierkante meter. “In Nederland gaan we alleen sokken, panty’s, slips en seizoensartikelen verkopen. Wol, garen en ander naaimateriaal verkopen we er alleen online. Als de winkels aanslaan, willen we vanaf 2024 via franchise nog meer winkels openen. Ik zie ruimte voor tachtig vestigingen. Nadien kunnen Duitsland en Scandinavië volgen.” De winkelketen opende vorige week een winkel in Breda, later dit jaar volgen er openingen in Maastricht en Den Bosch. Dat Veritas zo hoog mikt in Nederland is opmerkelijk, omdat veel Belgische retailers eerder al de tanden stuk beten op de Nederlandse markt, ook Veritas zelf. De Maeyer ziet echter na het wegvallen van V&D (Nederlandse warenhuisketen die eind 2015 failliet werd verklaard, nvdr). “Vroeger kochten heel wat Nederlanders hun ondergoed en sokken bij V&D. Die warenhuisketen ging failliet en niemand sprong in het gat. Nu heb je er de erg goedkope Zeeman en HEMA en het dure Bijenkorf. Wij zitten ertussen en zijn als Rituals: kwaliteit maar betaalbaar. Wij hebben sokken van kasjmier en zijde.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?