- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Nederlandse mededingsautoriteit ACM heeft de verkoop van 130 Emté-winkels aan Jumbo en Coop goedgekeurd. Al moet Jumbo wel drie filialen in Eindhoven, Veghel en Reusel sluiten, om de concurrentie in evenwicht te houden, klinkt het bij de ACM.
In maart kondigde Sligro al aan dat het al zijn aandelen van de Emté Holding, en zijn dochterondernemingen Emté supermarkten, Emté Franchise en Emté Vleescentrale, aan het consortium van Jumbo en Coop zou verkopen. Die laatsten zouden maar liefst 410 miljoen euro neertellen voor de overname. Maar nu heeft ook de Nederlandse mededingsautoriteit ACM eindelijk groen licht gegeven voor de operatie. Concreet gaat het in totaal om 130 Emté-winkels die in handen komen van Jumbo (79 filialen) en Coop (51 filialen). Toch moet Jumbo wel aan één voorwaarde voldoen. “Jumbo moet in Eindhoven, Veghel en Reusel een winkel verkopen aan een concurrent. Uit het onderzoek van de ACM blijkt namelijk dat er na de overname te weinig concurrentie zou overblijven in deze plaatsen”, legt de mededingsautoriteit uit in een persbericht. Het benadrukt bovendien dat het de nieuwe kopers van de 3 Jumbo-winkels later ook zal goedkeuren.
“Op landelijk niveau ziet de ACM geen concurrentieproblemen ontstaan. Het marktaandeel van Jumbo neemt landelijk gezien slechts beperkt toe en naast Jumbo zijn er meerdere supermarktketens actief die met elkaar concurreren", vervolgt de ACM.
Bij de overname zijn ruim 6.200 medewerkers betrokken, samen goed zijn voor 2.700 voltijdse banen. Zij gaan allemaal mee naar de nieuwe eigenaren. Tegen volgend jaar zou heel de operatie bovendien rond moeten zijn. “Wij zullen ons, na afronding van de transactie later dit jaar, samen met Jumbo en Coop inzetten voor een goede overgang van onze Emté-formule en daarnaast ons bedrijf volledig richten op een toekomst als gefocuste, ambitieuze en toonaangevende internationale foodservicespeler. Met de leveringen aan La Place, als onderdeel van deze deal, verstevigen wij opnieuw onze positie in de foodservicemarkt in Nederland”, vertelde Koen Slippens, CEO van Sligro, in maart.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?