- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De categorie water groeit in supermarkten, zo tonen de cijfers van Nielsen op jaarbasis. Er is een stijging van 5,9% in waarde voor de hele categorie, met een verhoging van het volume van 6%. De grote nummer één op het podium? De gearomatiseerde waters, die een stijging van maar liefst 9,3% in waarde laten zien, goed voor een verhoging in volume van 4,5%.
Om de dorst naar vrijheid te kunnen lessen in tijden van (gedeeltelijke) lockdowns vallen consumenten graag terug op de consumptie van water. Volgens cijfers van Nielsen tot eind februari 2021 (op jaarbasis) profiteert het geheel van de categorie van de crisis, waarmee ze een eerdere stagnering teniet deden. Er is vooral een aanzienlijke stijging voor gearomatiseerde waters, die weliswaar nog niet zo groot is als die van een andere categorie, de softdrinks. De stijging contrasteert met die van de totale markt van de waters, die geleden heeft onder de sluiting van de horeca. In de kleinhandel tekent de stijging zich af tegenover februari vorig jaar, toen er van een crisis nog geen sprake was. Hoe kwam het dat de categorie het hoofd boven water kon houden? Verschillende trends spelen een rol, zo blijkt.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?