Interview "Vers is een hefboom voor winstgevendheid"
Gondola
Vorige week kwam Gil Dumarey, CEO van UpFresh, nog in het nieuws omdat hij het bedrijf binnenkort verlaat. Bij wijze van afscheid sprak Gondola met hem over zijn visie over de toekomst van vers. "Er is vandaag veel concurrentie op de markt (...) maar ik ben ervan overtuigd dat er ook nog plaats is voor de zelfstandigen."
Hoe kun je je vandaag de dag nog onderscheiden in de versmarkt?
Gezien de recente ontwikkelingen bij UpFresh (dat onlangs fuseerde met Franky Fresh Food, nvdr) is deze vraag zeer actueel en relevant. Een eerste punt van onderscheid is ongetwijfeld de 'shopper journey', die digitaal wordt. Deze moet eenvoudig zijn en tegelijkertijd ook een echt verkoopinstrument dat evolueert naargelang het type klant of distributiekanaal. Een ander punt is uiteraard het assortiment, maar ook de verpakking van de producten. Ik denk bijvoorbeeld aan het feit dat er in België steeds meer alleenstaanden, eenpersoonshuishoudens zijn, en die vinden niet altijd verpakkingen die aangepast zijn aan hun specifieke behoeften. Een derde punt van differentiatie ten slotte is een hyperperformante toeleveringsketen die ons in staat stelt onze klanten efficiënt en met hoge frequentie te bedienen en te leveren.
In het algemeen is de Belgische consument nog niet gewoon om verse producten online te bestellen. Hij ziet de goederen nog graag, ruikt ze, raakt ze aan ... . Maar daar komt verandering in, dankzij de traditionele retailers of e-retailers, maar ook dankzij zelfstandigen. We zien steeds meer slagers, kruideniers, bakkers, enzovoort die een webplatform hebben om bestellingen op te nemen en zelfs aan huis te leveren. Dit is dus nog een relatief onaangeroerde ruimte waarin men zich kan onderscheiden. Bovendien zijn er nog veel kanalen waar de shopper geen verse kwaliteitsproducten kan vinden. Daarom zijn we bij UpFresh begonnen met het ontwikkelen van hoogwaardige gerechten voor tankstationwinkels en nachtwinkels.
Tegenwoordig willen mensen gezond eten, maar ze willen ook dat dit voedsel gemakkelijk toegankelijk is, overal en altijd.
Absoluut. Voor veel mensen behoort het wekelijkse boodschappenlijstje tot het verleden. Vooral jongeren kiezen nu liever wat ze op de dag zelf gaan eten en maken het zich zo gemakkelijk mogelijk. Ze willen niet te veel tijd besteden aan boodschappen doen, koken, enzovoort. Deze zoektocht naar gemak kan bestaan uit het thuis laten bezorgen van verse producten, het bestellen van maaltijden in dozen waarmee ze in 20 minuten een gezonde maaltijd kunnen bereiden, maar het kan ook gaan om hoogwaardige bulk- of consumentenmaaltijden. In het weekend daarentegen nemen we meer tijd, gaan we naar de markt, naar een gespecialiseerde slager of kaasboer, maken we uitgebreidere gerechten, enzovoort. Dit is echt een trend die ik zie: door de week moet alles gemakkelijk en gemakkelijk zijn, en in het weekend streven we naar meer kwaliteit.
Hebt u de afgelopen jaren nog andere grote veranderingen in de sector gezien?
Bij de zelfstandigen zien we dat een klein deel van de spelers opschuift naar zeer gespecialiseerde winkels, terwijl een ander, groter deel evolueert naar winkels die zich toeleggen op verse voeding in de breedste zin van het woord. In de slagerij, bijvoorbeeld, begon deze evolutie met de komst van delicatessen in het aanbod, alvorens zich verder uit te breiden met, in sommige gevallen, een toonbank van snijkazen, verschillende keuzes van tapas, en zelfs bakkerijproducten of groenten en fruit. En omgekeerd positioneren de buurtwinkels van winkelketens zich steeds meer in de verssector.
Wat zijn de gevolgen voor de concurrentie?
Er is tegenwoordig veel concurrentie op de markt, en niet alleen in foodservice en retail. De vervaging is in volle gang, met een hele reeks nieuwe spelers die aanzienlijke marktaandelen beginnen te veroveren, zoals leveranciers van maaltijdboxen, e-delivery van verse producten, versautomaten. Ik ben er echter van overtuigd dat er nog ruimte is voor de pure spelers. Maar alleen voor degenen die zich richten op hoge kwaliteit of voor degenen die zich goed positioneren, bijvoorbeeld door zich op te werpen als de 'one-stop-shop' voor verse producten in hun buurt. Waar de zelfstandige het verschil kan maken ten opzichte van de retailers is in klantenservice, product storytelling en knowhow. Ook de winkeliers moeten zichzelf opnieuw uitvinden. Zij moeten weer een bestemming voor de consument worden en ervoor zorgen dat hij ergens anders heen wil, omdat hij nu veel andere kanalen heeft om zijn leven te vergemakkelijken. Waarom zijn de onafhankelijke franchisenemers verantwoordelijk voor het grootste deel van de winst van de merken? Een van de redenen is dat ze erg gericht zijn op versheid. Als je dit soort winkels binnengaat, sta je direct in de bakkerij, je ruikt het brood, je ziet vleeswaren, kazen, tapas... Vers voedsel is een hefboom voor winstgevendheid omdat het vaak synoniem is met kwaliteit, en mensen gaan voor kwaliteit. We zien ook steeds meer servicegerichte initiatieven, zoals 'winkels in de winkel', waar ik op het Fresh Foods Congress dieper op in zal gaan.
Welke ontwikkelingen verwacht u de komende jaren?
Ik zie er verschillende, te beginnen met de 'protein shift'. Plantaardige producten, die al alomtegenwoordig zijn in de winkelschappen, zullen steeds meer verschijnen in de schappen van slagers, delicatessenwinkels, enz. De Nutri-Score, Eco-Score en andere "ethische scores" zullen ook hun intrede doen in de sector verse producten, zowel voorverpakt als in bulk. Ook biologisch afbreekbare verpakkingen zullen meer ingang vinden. Plastic is nog steeds overal aanwezig omwille van het behoud, maar ik ben ervan overtuigd dat de technologie snel zal evolueren. En tot slot is mijn wens voor de toekomst dat onze jonge ondernemers, die aan het begin van hun carrière staan, weer voor de versbranche durven te kiezen en investeren in productkennis en de hele keten om ons rijke erfgoed aan verse producten te beschermen. Want goed eten hoort bij onze cultuur.