- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het vierde gamma, tot voor kort gewoon aan groei in dubbele cijfers, is één van de zeldzame categorieën die niet van de lockdownmaatregelen wist te profiteren. Toch is het er de laatste maanden in geslaagd te overleven en moet de zomer beterschap brengen.
Is het vierde gamma definitief van zijn piëdestal gevallen? De categorie die enkele jaren geleden nog zo goed als onbestaande was, groeide in een oogwenk uit tot één van de sterren van de retail, met een groei in dubbele cijfers. Denk onder meer aan vers gesneden fruit, aan meloenen en ananas die te vinden zijn in koelkasten voor on the go-consumptie, maar ook aan voorgesneden groenten om sneller en makkelijker te koken of zelfs aan salades in zakjes, die allemaal ingeburgerd zijn geraakt bij consumenten. Het succes is gebaseerd op een winnende combinatie: convenience, de algemene groei van buitenshuis en on the go-consumptie, en ook de ontwikkeling van buurtwinkels. Het spreekt voor zich dat de aantrekkelijke marges van bepaalde producten heel wat spelers ertoe aanzetten om de ontwikkeling nog meer door te zetten.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?