- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
#5 Door de coronamaatregelen ging het thuisverbruik van verse voeding de hoogte in ten koste van consumpties buitenshuis. Vorig jaar werd 9% meer verse voeding voor thuisverbruik aangekocht dan het jaar voordien, meldt VLAM. Ontdek een overzicht van de verschillende categorieën in onze mini-serie. Nu is het de beurt aan vleeswaren.
Het thuisverbruik van vleeswaren steeg van 10,1 kg per capita in 2019 naar 10,9 kg in 2020 (+8%). Door de hogere gemiddelde prijs (+4%), steeg de besteding aan vleeswaren met 13%. 99% van de Belgische gezinnen kocht in 2020 minstens 1 keer vleeswaren (status quo). Ze deden dit gemiddeld 47 keer per jaar, een stijging na een jarenlange daling. Binnen de vleeswarensoorten deden vooral de zoutwaren het goed in 2020. Binnen de aankoopkanalen boekte hard discount de grootste volumewinst. Er worden nu quasi evenveel vleeswaren gekocht bij hard discount dan bij DIS 1. De slager blijft na een daling tijdens de voorbije jaren in 2020 status quo qua volumeaandeel.
Dit artikel komt uit de april editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?