- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#3 Door de verplichte sluiting van de horeca, het telewerken, de kleine bubbels… steeg de besteding aan verse voeding in het tweede kwartaal van 2020 met 22% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Zo blijkt uit onderzoek van Vlam. Wij geven in deze mini-serie een overzicht van de verschillende categorieën. Dit keer is het de beurt aan brood.
Brood was één van de weinige productcategorieën die niet profiteerde van de coronacrisis. De herwonnen tijd door het thuiswerken of technische werkloosheid werd onder andere besteed aan het zelf bakken van brood. De broodaankopen daalden de voorbije periode met 3% tot 28 broden per kop. De broodprijs bleef stabiel waardoor de bestedingen krompen. De Vlaming koopt meer brood (31 stuks) dan de Brusselaar (26 stuks) en de Waal (24 stuks). Het verlies situeert zich vooral in het zuiden van het land.
In deze dalende broodmarkt wonnen de bakkers wel marktaandeel. Vooral in het tweede kwartaal van 2020 wist de bakker fors marktaandeel te winnen ten koste van voornamelijk de buurtsupermarkt. Het aantal kopers bij de bakker groeide opnieuw. De zelfstandige bakkers hebben nu 39% van de broodmarkt in handen en blijven veruit marktleider.
Dit artikel komt uit de november-december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?