- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#3 Door de coronamaatregelen ging het thuisverbruik van verse voeding de hoogte in ten koste van consumpties buitenshuis. Vorig jaar werd 9% meer verse voeding voor thuisverbruik aangekocht dan het jaar voordien, meldt VLAM. Ontdek een overzicht van de verschillende categorieën in onze mini-serie. Nu is het de beurt aan brood.
Brood was één van de weinige productcategorieën die niet profiteerden van de coronacrisis. De herwonnen tijd door het thuiswerken of de technische werkloosheid werd onder andere besteed aan het zelf bakken van brood. De broodaankopen daalden de voorbije periode met 3% tot 28 broden per kop. De broodprijs steeg met 2% waardoor de bestedingen slechts met 1% daalden. De Vlaming koopt meer brood (31 stuks) dan de Brusselaar (25 stuks) en de Waal (24 stuks).
In deze dalende broodmarkt wonnen de bakkers wel marktaandeel. Vooral in het tweede kwartaal van 2020 wist de bakker fors marktaandeel te winnen ten koste van voornamelijk de buurtsupermarkt. Het aantal kopers bij de bakker groeide opnieuw. De zelfstandige bakkers hebben nu 41% van de broodomzet in handen en blijven marktleider.
Dit artikel komt uit de april editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?