- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#5 De coronacrisis en de lockdown hebben een grote impact op wat we eten. Dat blijkt uit kwalitatief en kwantitatief onderzoek van VLAM. In een miniserie onthullen we de belangrijkste veranderingen in de consumptiegewoontes van de Belgen. Afsluiten doen we met een focus op de buurtsupermarkt en de korte keten die fors terrein winnen.
Door de lockdownmaatregelen (her)ontdekt de Belg zijn buurt en de buurtsupermarkt. Dit kanaal laat groeicijfers optekenen tussen de 35 en de 55% per week. Voor versproducten ligt deze meeromzet in de buurtsupermarkt zelfs tussen de 35 en 70%. Ook de rechtstreekse verkoop op de boerderij en andere korteketeninitiatieven zitten in de lift. Mede ook door het mooie weer van de voorbije maanden en de start van het seizoen voor onder andere asperges, explodeert de omzet in de korte keten met pieken tot +160% per week.
Benieuwd naar de andere nieuwe consumptiegewoontes van de Belgen? Lees dan snel ons vorige artikel van onze miniserie!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?