#2 Door de verplichte sluiting van de horeca, het telewerken, de kleine bubbels… steeg de besteding aan verse voeding in het tweede kwartaal van 2020 met 22% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Zo blijkt uit onderzoek van Vlam. Wij geven in deze mini-serie een overzicht van de verschillende categorieën. Dit keer is het de beurt aan groenten en fruit.
Het uitzonderlijke voorjaar 2020 was ook in het voordeel van de verkoop van groenten en fruit in retail. De verse groenten stegen in de periode juli 2019 - juni 2020 met 7%. Bovendien waren de verse groenten gemiddeld 5% duurder waardoor de groentebestedingen stegen met 12%. In de groenterayon zet de gemakstrend zich verder en stijgen de groentesalades (+20%). De lockdown had dan weer een positief effect op de groenteconserven (+17% in Q2 2020). Binnen de top tien deden de typische kookgroenten courgettes (+20% in volume) en prei (+15%) het uitstekend. Ook de witte asperges profiteerden van de lockdown (+10% in volume in Q2 2020). Onze nationale trots ‘witloof‘ steeg met 4% naar 2,88 kg per capita. De nummer één in de groentekorf blijft de tomaat, op de voet gevolgd door de wortel. In de periode juli 2019 - juni 2020 kocht de Belg gemiddeld 38 kg verse groenten en besteedde er 108 euro aan.
De aankopen van vers fruit stegen in de periode juli 2019 - juni 2020 met 3%. Vers fruit was gemiddeld 5% duurder en de fruitbestedingen stegen daardoor met 8%.
De banaan blijft in de fruitkorf op nummer één staan, gevolgd door de appel die het opnieuw beter deed (+3% in volume per capita). Jonagold kon zijn herwonnen marktaandeel van 2019 behouden en blijft veruit de belangrijkste appelvariëteit. Pink Lady verloor verder terrein. Opvallende stijgers in de fruit top 10 waren nectarines, bloedperziken (+10%) en vooral aardbeien (+18%). Aardbeien konden ook duurder verkocht worden waardoor de bestedingen zelfs met 37% stegen. De blauwe bosbessen en de frambozen stagneren na jarenlange groei. De perenverkoop was stabiel aan iets hogere prijzen (+3%). In de periode juli 2019 - juni 2020 kocht de Belg gemiddeld 44,5 kg vers fruit voor 128 euro.
Qua distributie was er weinig verandering op de groente- en fruitmarkt. DIS 1 blijft met 47% marktaandeel een stevige marktleider, gevolgd door hard discount met 24%. Op de derde plaats staat de buurtsupermarkt met 16% marktaandeel. De openbare markt moet door de lockdown wel wat marktaandeel inleveren en zakt van 4 naar 3%.
Gondola Magazine
Dit artikel komt uit de november-december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!