- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#2 Door de coronamaatregelen lag de besteding van verse voeding in het tweede kwartaal van 2020 maar liefst 22% hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat geldt ook voor de periode juli 2019 tot juni 2020 (+6,6%), zo blijkt uit onderzoek van Vlam. Ontdek nog meer weetjes van Vlam over verse voeding in onze mini-serie. Dit keer is het de beurt aan de hard discount die marktaandeel wint.
De absolute marktleider in de versmarkt blijft DIS 1, zeg maar de hypermarkten en de klassieke supermarkten. DIS 1 bereikte in 2009 zijn hoogste aandeel maar zakt nu tot 43,1% marktaandeel. De voorbije periode bleef dit kanaal wel status quo.
Hard discount won sinds 2010 jaar na jaar terrein. Het marktaandeel van hard discount in de versmarkt steeg de laatste twaalf maanden tot bijna 21%. In tijden van crisis wint dit kanaal steeds meer terrein en is hiermee de nummer twee in het retaillandschap, net vóór de buurtsupermarkt en ver achter DIS 1.
Het marktaandeel van de buurtsupermarkt zat de laatste jaren in de lift en groeide tot 17,7%. Deze winkelformule kende een zeer goed tweede kwartaal in 2020.
De grootste verliezer op lange termijn was de speciaalzaak. Dit kanaal zag zijn marktaandeel sterk krimpen maar stabiliseert nu, door een revival onder andere in Wallonië, net onder de 11%. De openbare markt deelt in de klappen en verliest, na enkele jaren van stabilisatie, verder terrein en zakt onder de 2% marktaandeel.
In de groep ‘overige kanalen’ met onder andere de aankopen in buitenlandse supermarkten (grensgebieden), de kleinere superettes met maximum twee kassa’s, de rechtstreekse verkoop en de e-commerce, zijn er winnaars en verliezers. De aankopen over de landsgrenzen daalden fors door de lockdown en de beperkte bewegingsvrijheid. De rechtstreekse verkoop op de hoeve deed het dan weer uitstekend (+83% in het 2e kwartaal 2020), evenals de thuislevering (+145% in het 2e kwartaal 2020). Deze rechtstreekse verkoop op de hoeve en de thuislevering van verse producten blijven echter onder de 1% marktaandeel.
Dit artikel komt uit de oktober editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?