- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
#2 De coronacrisis en de lockdown hebben een grote impact op wat we eten. Dat blijkt uit kwalitatief en kwantitatief onderzoek van VLAM. In een miniserie onthullen we de belangrijkste veranderingen in de consumptiegewoontes van de Belgen. Deze keer is het de beurt aan lokale producten die aan populariteit winnen.
We voelen ons solidair met de boeren en de handelaars die vandaag het beste van zichzelf geven om ons te voorzien van lekker eten. Maar liefst 76% van de ondervraagden geeft aan dat ze het belangrijk vinden om tijdens de crisis zoveel mogelijk de lokale handelaars te steunen. 80% zegt dan weer dat de landbouwsector respect verdient voor de manier waarop deze sector tijdens de crisis blijft zorgen voor ons voedsel. 61% stelt nu (nog) meer bewust te zijn van het belang van een sterke inlandse landbouwsector. Tot slot geeft 33% aan nu meer belang te hechten aan de inlandse herkomst van voeding.
De lockdown zet veel Belgen aan om de buurt te (her)ontdekken. Dit verklaart het succes van de buurtsupermarkt die zijn omzet met dubbele cijfers ziet groeien. De Belg en de Vlaming lopen ook vaker langs bij het hoeveverkooppunt. De boeren met een rechtstreekse verkoop zien dan ook hun omzet stijgen. 67% van de producenten in de korte keten zegt nu een hogere omzet te draaien dan normaal, maar dat resultaat kwam er niet vanzelf. Ruim de helft van de producenten deed hiervoor ook extra inspanningen. Het kerncliënteel van de korte keten bestond vroeger vooral uit gepensioneerden en welgestelde gezinnen met kinderen. Door de coronacrisis ontdekken ook andere bevolkingsgroepen de voordelen van recht van bij de boer.
Benieuwd naar de andere nieuwe consumptiegewoontes van de Belgen? Lees dan snel ons vorige artikel van onze miniserie!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?