- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#6 Door de coronamaatregelen ging het thuisverbruik van verse voeding de hoogte in ten koste van consumpties buitenshuis. Vorig jaar werd 9% meer verse voeding voor thuisverbruik aangekocht dan het jaar voordien, meldt VLAM. Ontdek een overzicht van de verschillende categorieën in onze mini-serie. Nu is het de beurt aan eieren.
Het thuisverbruik van eieren steeg in 2020 met 13%: van 72 stuks per capita in 2019 naar 81 stuks in 2020. In besteding gaat het om een stijging van 14%. Het percentage kopende gezinnen blijft stabiel op een hoog niveau (92%), terwijl de aankoopfrequentie vorig jaar steeg naar gemiddeld 16 keer per jaar. Scharreleieren zijn het meest gekochte eiertype (67% van het aantal stuks), gevolgd door vrije uitloop (19%) en bio (11%). DIS 1 is het belangrijkste aankoopkanaal met een aandeel van 46% van het aantal stuks. In 2020 wist hard discount wel marktaandeel te winnen en komt het nu uit op 32% van het aantal stuks.
Dit artikel komt uit de april editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?