- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#1 Door de coronamaatregelen lag de besteding van verse voeding in het tweede kwartaal van 2020 maar liefst 22% hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat geldt ook voor de periode juli 2019 tot juni 2020 (+6,6%), zo blijkt uit onderzoek van Vlam. Ontdek nog meer weetjes van Vlam over verse voeding in onze mini-serie. Starten doen we met de impact van corona.
COVID-19 heeft een enorme impact op de voedingsaankopen in de retail. Doordat mensen minder buitenshuis consumeerden door de tijdelijke sluiting van de horeca, de focus op thuiswerk, technische werkloosheid, de kleine sociale bubbel en andere coronamaatregelen lag de besteding aan verse voeding in het tweede kwartaal van 2020 maar liefst 591 miljoen euro (22%) hoger dan in hetzelfde kwartaal in 2019. Deze impact zien we ook in de cijfers voor de totale periode juli 2019 tot juni 2020. De versbestedingen stegen met 6,6% tot een totaal bedrag van 11,5 miljard euro, terwijl er de vorige jaren sprake was van een stabilisatie. In deze periode besteedden de Belgische gezinnen 26,6 miljard euro aan de totale FMCG-categorie van voeding, dranken, huishoud- en verzorgingsartikelen, of 5,4% meer dan de periode voordien. De versmarkt deed het dus beter dan het marktgemiddelde.
De coronacrisis heeft een duidelijke positieve invloed op de voedingsomzet in de retail, maar niet op het aantal winkelbezoeken die nog steeds blijven dalen. Sinds 2009 gingen er ruim 50 aankoopmomenten in de versmarkt verloren. Het jaarlijkse aantal winkelbezoeken bedraagt nu 131 of 3 minder dan de voorgaande periode. Het kanaal dat het meest te lijden heeft onder het dalende aantal winkelbezoeken is de speciaalzaak. In dit kanaal halveerde het aantal bezoeken sinds 2009. De overige kanalen zoals e-commerce en thuislevering blijven in de versmarkt beperkt. De rechtstreekse verkoop op de hoeve won tijdens de coronacrisis fors terrein, maar dit marktaandeel blijft met 1% bescheiden.
Dit artikel komt uit de oktober editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?