- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#5 Door de verplichte sluiting van de horeca, het telewerken, de kleine bubbels… steeg de besteding aan verse voeding in het tweede kwartaal van 2020 met 22% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Zo blijkt uit onderzoek van Vlam. Wij geven in deze mini-serie een overzicht van de verschillende categorieën. Dit keer is het de beurt aan vleeswaren.
Ook voor vleeswaren noteren we groeicijfers: een stijging van 2,4 kg per capita in het tweede kwart van 2019 naar 2,8 kg per capita in het tweede kwart van 2020 (+15%) en voor de hele periode juli 2019-juni 2020 een stijging van 4% (na een lichte daling de voorbije jaren). Van de verschillende vleeswarensoorten kenden de zoutwaren het beste tweede kwartaal. Ook over de voorbije twaalf maanden winnen zij marktaandeel. Bij de aankoopkanalen deden de supermarkten en de slager het in het tweede kwartaal in verhouding beter dan de ‘overige kanalen’. Over de hele periode juli 2019-juni 2020 winnen hard discount en de buurtsupermarkten marktaandeel.
Dit artikel komt uit de november-december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?