iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Hoewel het eten van vleeswaren wel vaker onder vuur ligt in de media, kent de categorie een zekere stabiliteit. Dat goede nieuws hebben we onder meer te danken aan enkele nieuwe groeisegmenten zoals charcuterie op basis van gevogelte, culinaire vleeswaren en charcuterie voor het aperitief.
Gekookte ham en worst zijn natuurlijk nog altijd populair bij het grote publiek. De penetratiegraad van vleeswaren ligt op niet minder dan 98% van de Belgische huishoudens, maar we moeten wel vaststellen dat de berichten over het eten van vlees of het gebruik van zout en nitriet niet meteen bevorderlijk zijn geweest voor de verkoop van charcuterie in de winkel. Het voorbije jaar bleef de categorie van voorverpakte vleeswaren stabiel (NielsenIQ-cijfers, MAT P08 2024), met een groei van 4,1% in waarde, die enkel toe te schrijven is aan de prijsstijging van 4%. In die bijzondere context kunnen we inderdaad stellen dat dit eerder goed nieuws is. We hebben geen cijfers per segment, maar we kunnen wel vermelden dat de algemene trend, net als in de vleessector, langzaam maar zeker aan het verschuiven is van de consumptie van varkensvlees naar het eten van gevogelte, meer specifiek kip en kalkoen. “Allereerst willen we erop wijzen dat we geen grote trends vaststellen in de categorie van de vleeswaren, behalve dan misschien dat charcuterie op basis van gevogelte erop vooruitgaat”, vertelt Eva Biltereyst, woordvoerster van Colruyt Group. “Bovendien zien we ook dat culinaire charcuterie het goed doet, in verschillende vormen: sneetjes, blokjes, reepjes, van spek, gevogelteham, bacon of coppa. Dat sluit aan bij de convenience trend, waarbij klanten die producten kopen als een onderdeel voor de maaltijd, bijvoorbeeld voor salades.” Een andere trend is de aankoop van charcuterie voor bij het aperitief. “Het segment aperitiefhapjes en snacks gaat sterk vooruit, met bijvoorbeeld droge worsten voor bij het aperitief, die een volumegroei kennen van 25% in vergelijking met vorig jaar”, stelt Karima Ghozzi, woordvoerster van Delhaize. “Delhaize biedt trouwens sinds 2023 een permanente promotie aan (3 producten voor 5,50 euro) op het gamma miniporties Italiaanse en Spaanse droge worst, dat het heel goed doet.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?