- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Op 6 november 2019 opende supermarktketen Jumbo zijn eerste winkel in ons land. De Nederlandse nieuwkomer droomde van 15 winkels tegen eind 2020, maar moet zich met veel minder tevredenstellen. Wat blijft er over van de ambitie van Jumbo België?
‘Jumbo trekt ten strijde tegen Albert Heijn - op Belgisch grondgebied', ‘Jumbo vergroot zorgen van Belgische supermarkten' , ‘Vrees voor prijzenoorlog: Belgische landbouwers bezorgd over komst van Nederlandse supermarktketen Jumbo’. Als je de krantenkoppen van een jaar geleden mag geloven, was de komst van Jumbo een game changer. Experts voorspelden dat Jumbo de Belgische retailmarkt op zijn kop zou zetten. Er werd gevreesd voor een prijzenoorlog met marktleider Colruyt en een oververzadiging van de Belgische retailmarkt. Hoe zit dat een jaar later? Kon Jumbo de hooggespannen verwachtingen inlossen? En hoe kijkt Peter Isaac, managing director van Jumbo België, naar de toekomst? In een exclusief interview met Gondola vorig jaar liet Peter Isaac weten dat het van plan was om 15 Belgische winkels te openen in 2020 en op termijn zelfs meer dan 100. Een ambitieus plan voor een keten die weliswaar zijn succes al had bewezen in Nederland, waar het volgens Nielsen een marktaandeel heeft van 21%, maar die de Belgische consument nog voor zich moest winnen. Toch heeft Jumbo zijn komst naar België slim aangepakt, stelt Silvie Vanhout, retailexpert en managing partner bij Gondola Academy. “Jumbo heeft goed gekeken naar de entree van Albert Heijn op de Belgische markt en heeft geleerd uit zijn fouten”, vertelt Silvie Vanhout. “Zo heeft het bijvoorbeeld van bij het begin coupons aanvaard, iets wat niet het geval was bij Albert Heijn, en heeft het extra zijn best gedaan om de Belgische markt te leren kennen door sneller Belgen in dienst te nemen.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?