- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Steeds meer voedings- en drankbedrijven verkopen rechtstreeks aan de consument, een tendens die door de COVID-19-crisis versterkt wordt. Hoeveel zorgen moeten retailers zich maken?
Een bericht op de website van Gondola, begin februari: Unilever gaat zijn Magnum- en Ben&Jerry’s-ijsjes rechtstreeks aan huis leveren via de Gentse start-up Deliverect, dat het logistieke netwerk beheert. Deliveroo of Uber Eats zorgen voor de levering aan huis. “Een trend?”, zo luidde de vraag in het artikel. Jawel, is het antwoord: enkele weken later maakte PepsiCo bekend dat het in de VS PantryShop.com en Snacks.com lanceert, twee webshops waarop consumenten rechtstreeks etenswaren kunnen bestellen en binnen de twee dagen gratis thuis geleverd kunnen krijgen. De multinational merkte dat consumenten tijdens de lockdown meer aan het snacken sloegen. Een gouden kans om consumenten rechtstreeks te bereiken. Bij ons pikt ook AB InBev in op die trend: het startte recent met de rechtstreekse verkoop aan consumenten via de website jupilershop.be. “We speelden al langer met het idee om een webshop te starten. De lockdownperiode waarin de horeca gesloten was heeft de ontwikkeling in een versnelling gebracht, waardoor we op korte tijd dit online platform hebben ontwikkeld en mensen dus thuis ons bier kunnen laten leveren”, aldus woordvoerder Karolien Cloots.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?