- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Als locatie voor de distributiecentra van online gekochte goederen, moet Vlaanderen de duimen leggen voor de buurlanden. Ook Wallonië scoort beter. Dat blijkt uit een onderzoek van PwC in opdracht van het Vlaams Instituut voor Logistiek.
PwC onderzocht de aantrekkelijkheid van 44 regio’s in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en het Verenigd Koninkrijk als locatie voor e-commerce distributie. Vlaanderen eindigde in dat lijstje op nummer 6, na regio’s Rheinland-Pfalz (Duitsland), Saarland (Duitsland), Wallonië, Zuid- en West-Nederland.
Hoewel we goed scoren op vlak van distributie-infrastructuur, nabijheid en prijzen, zijn o.a. de hoge arbeidskosten een concurrentienadeel. Dat Wallonië zo goed scoort, zou vooral te danken zijn aan de lagere loonkosten, wegcongestie en een grotere beschikbaarheid van magazijnen en bouwgrond.
Vlaanderen grijpt te vaak naast nieuwe distributiecentra voor e-commerce, van waar de pakjes die online worden besteld de deur uitgaan naar de kopers, klinkt het. De distributiecentra worden daarom al te vaak opgetrokken in de buurlanden: bijvoorbeeld Coolblue in het Nederlandse Tilburg of Zalando in het Duitse Erfurt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?