- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Walmart heeft een patent verkregen om drones in te schakelen bij de assistentie van klanten. Zo zullen klanten in de toekomst mogelijk beroep kunnen doen op drones om hen te begeleiden naar de juiste rayon of om prijzen te controleren.
Walmart tilt zijn shoppingexperience naar een hoger niveau. Als het van de Amerikaanse supermarkt afhangt zullen klanten in de toekomst via hun smartphone of via een apparaatje dat ze van de winkel krijgen, gebruik kunnen maken van drones die hen assisteren in de winkel. Zo kunnen shoppers prijsverificaties doen of kunnen ze zich laten begeleiden naar de juiste rayon. “Als de klant bijvoorbeeld vraagt om hem naar een specifiek product te leiden dat hij gekozen heeft via een virtuele shoppingslijst via zijn smartphone, dan zal een computer de controle over de drone op zich nemen en hem de opdracht geven om de klant de weg te wijzen naar het juiste schap", klinkt het in de patentbeschrijving.
Walmart zou verschillende drones, al dan niet met visuele projectors of display screens, inzetten om klanten te helpen. Zo kan de drone bijvoorbeeld met behulp van een visuele projectie het parcours van de klant aangeven of kan het hem verderhelpen via audiobegeleiding. Of het ooit ook echt zo ver komt, valt voorlopig nog af te wachten.
Het is niet de eerste keer dat Walmart experimenteert met robots. Zo startte de Amerikaanse supermarkt onlangs met shelf-scanning robots in 50 van zijn winkels. Aangezien die zich vlot door de gang kunnen bewegen en de voorraad kunnen controleren door de rekken te scannen, vormen ze een goede hulp voor retailers die handig kunnen inspelen op lege rekken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?