- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Brusselse CO2logic is een van de weinige bedrijven die een CO2-neutraal label kunnen afleveren.
Sinds 2007 levert CO2logic, een onderneming van 15 ingenieurs die is gesitueerd in Brussel, het CO2-neutraal label af aan bedrijven die hun uitstoot drastisch terugdrijven. “De eerste stap van ons werk bestaat erin om de CO2-uitstoot van een bedrijf post per post te berekenen”, legt Eric Dierckx, partner en project director bij CO2logic ons uit. “Delhaize vroeg ons twee jaar geleden om dit ook voor hen te doen. Na deze audit bedachten we actieplannen via verschillende mechanismes.” Een firma moet zijn CO2-uitstoot niet volledig terugdringen om het label te verdienen, ze kan ook CO2-kredieten kopen. De prijs daarvan wordt bepaald in functie van verschillende factoren, waaronder een tarief per ton CO2. Dit betekent concreet dat ergens ter wereld een milieuvriendelijk project wordt gefinancierd. “Wij functioneren als het ware als tussenpersoon. We stellen aan een onderneming voor om initiatieven voor het klimaat te financieren die een Gold Standard- en/of UNFCCC- (van de Verenigde Naties) certificaat hebben. Een van die projecten is bestemd om de ontbossing in Oeganda tegen te gaan, een ander moet de toegang tot water in sommige regio’s in Kenia verzekeren.”
De keerzijde van de medaille is dat CO2logic geen projecten in België in de portefeuille heeft. “De reden daarvoor is het vermijden van belangenconflicten: zo zouden sommige bedrijven credits kunnen kopen voor een firma die op een of andere manier subsidies ontvangt, en op die manier dus twee keer aan de kassa passeert.” Of een bedrijf dan CO2-neutraal kan worden zonder inspanningen te doen op het gebied van zijn uitstoot? “We leggen op dat gebied geen specifiek quota vast, maar het is duidelijk dat een onderneming inspanningen moet doen om dat label in de wacht te slepen”, vervolgt Eric Dierckx. “Vinçotte, waarmee we sinds 2015 een partnership hebben gesloten, beslist vanaf welk moment het toegekend kan worden.” Vandaag hebben alle retailers de doelstelling onderschreven om CO2-neutraal te worden. CO2logic heeft ook Sequoia begeleid, terwijl hun ‘concurrent’ Climact Carrefour en Colruyt bijstond.
Gondola.be staat heel de maand februari in het teken van duurzaamheid. Geïnteresseerd in meer duurzaam nieuws?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?