Het platform "Wearelocal.be", gelanceerd door SafeShops en het NSZ, verzamelt meer dan duizend zaken en wist reeds in enkele dagen tijd al 38.000 bezoekers te lokken.

Tal van horecazaken, handelaren en kleine zelfstandigen – de categorieën die het zwaarst getroffen worden door de crisis – zoeken, vaak digitale, uitwegen om toch actief te kunnen blijven. De laatste weken zijn heel wat initiatieven opgedoken om lokale ondernemingen te groeperen. Meestal richten deze zich enkel op reeds gedigitaliseerde ondernemingen of webshops, maar het initiatief van SafeShops en NSZ gaat verder. Op Wearelocal.be staan reeds een duizend-tal ondernemers vanuit alle sectoren.

“Van bekende online namen, over kleine nichewebshops tot bijvoorbeeld take-aways en horecazaken en zelfs ondernemers die enkel diensten leveren. Het is een interessante mix waar naast de grotere Belgische webshops ook kleinere, lokale ondernemers makkelijk terecht kunnen met hun aanbod. De consument kan heel bewust kiezen voor de handelaar om de hoek die aan huis levert of voor een nationale speler.  Wearelocal.be is een online etalage voor élke belgische ondernemer die in deze nieuwe tijden zijn producten in de kijker wil zetten” zegt Greet Dekocker van Safeshops.be.

De initiatiefnemers zijn ambitieus en zien het platform nog flink groeien. “Deze moeilijke periode bewijst meer dan ooit het belang van de lokale en digitale economie. Ondernemers én consumenten hebben, nu meer dan ooit, behoefte om elkaar digitaal te vinden. Met Wearelocal.be willen we het lokale en digitale ondernemerschap faciliteren. We zijn vorige week begonnen en de registraties blijven binnen stromen. We zullen snel enkele duizenden ondernemers op het platform weten te verzamelen."