- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Welke producten verkopen het best tijdens de zomervakantie, die de meesten onder ons in eigen land doorbrengen? Delhaize licht een tip van de sluier op onze voedingsgewoonten in een van de vreemdste zomers ooit.
Eerste vaststelling: ondanks de heropening van cafés en restaurants blijft de thuisconsumptie van alcohol hoog. In juli zag Delhaize een verhoging van 15% van de verkoop van klassieke en mousserende wijn. De bag-in-box, kleine flessen en rosé-wijnen zijn vooral populair. De supermarktketen registreert een toename van respectievelijk 30%, 25% en 20% van die producten tegenover vorig jaar in juli. De verkoop van aperitiefproducten stijgt met 80%, die van focaccia met 72%, die van oesters met 190% en kaas ziet een groei van 20%.
De zomer is ook het barbecueseizoen. En het zijn zeker niet het mooie weer en de 'staycation' die daar iets zullen aan veranderen. Sinds maart constateert Delhaize een groei van 26% van het barbecue-assortiment en dan vooral van de BBQ-specialiteiten (mini-boudins, gemarineerd vlees), die een groei van 72% laat zien. Vegetarische alternatieven voor de barbecue zien een stijging van 99%.
De periode van de 'staycation' beïnvloedt ook de aankoopmethodes, geeft Delhaize aan. De Belgen die naar de kust of naar de Ardennen gaan, kiezen voor gemak en maken graag gebruik van de Collect service. Het aantal klanten dat er een beroep op deed, steeg met 50% aan de kust en met 22% in de winkels in de Ardennen. Home Delivery kende een groei van niet minder dan 100%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?