- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In de buurt van Rijsel heeft Wibra zijn eerste Franse winkel geopend. Voor Franse consumenten is de winkel totaal onbekend, maar het succes in Wallonië sterkt de keten in de overtuiging dat het een succes kan worden.
In Lambersart, nabij Rijsel, is vandaag de eerste Franse winkel van Wibra open gegaan. De winkel, zo’n 540 vierkante meter groot, is bedoeld om te testen hoe rendabel de formule kan zijn in Frankrijk.. Het geloof dat het een succes kan worden, wordt ondersteund door de ervaring in Wallonië. Ook logistiek is de ligging in Noord-Frankrijk aantrekkelijk. Het aanbod is in Frankrijk grotendeels hetzelfde als bij ons, met nadruk op toegankelijke prijzen, zoals we dat van Wibra gewoon zijn. Wibra zal het in Lille onder andere moeten opnemen tegen Action, toch lijkt dat geen probleem. "We zijn complementair met Action omdat we allebei heel goed werken, zowel in België als in Nederland. Dit toont aan dat er ruimte is voor onze beide merken”, zegt Claudine Nachtergaele, directeur Wibra België, die de Franse winkel mee aanstuurt. Wibra zal later nog twee Franse winkels testen, bij voorkeur op een andere locatie, zodat de keten kan nagaan wat het best werkt. In 2020 ging Wibra failliet in ons land. Nadien heropende de keten 36 van de 81 Belgische winkels. Het is er vandaag opnieuw veel beter aan toe. De discounter boekte in 2023 een recordwinst van bijna 7 miljoen euro. De omzet steeg van 170,9 naar 193,8 miljoen euro, vooral door uitbreiding van het winkelbestand in Nederland en België.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?