- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De supermarkt zonder kassiersters kennen we al, sinds Albert Heijn een winkel met enkel selfscan kassa's opende. Maar in het Zweedse dorpje VIken is er nu een winkel geopend die nog een stap verder gaat en waar geen enkele medewerker te bespeuren valt. Dat meldt AP.
Dat de baas van deze experimentele vestiging die een informaticus is, is waarschijnlijk geen toeval. In het verkooppunt van Robert Ilijason zie je enkel mensen rondlopen, gewapend met een smartphone. Om erin te komen moet je namelijk eerst een app downloaden. Daarna scan je rustig je boodschappen en gaat weer naar buiten. Een keer per maand krijg je de rekening.
Het grote voordeel van zo’n winkel is natuurlijk dat hij altijd open is. Wie zijn drank of sigaretten wil kopen is er wel aan voor de moeite want alcohol en rookwaren, alsook medicijnen mogen in Zweden om veiligheidsredenen niet in convenience stores verkocht worden. Je vindt op de 45m2 tellende verkoopoppervlakte voornamelijk basisproducten, van melk, brood en suiker tot luiers.
Winkeldiefstal zou uiteraard een groot probleem kunnen zijn in dit soort van winkels maar ook daar heeft Robert Ilijason over nagedacht. Eerst en vooral door geen waren te verkopen waar winkeldieven tuk op zijn maar ook nog door een uitgebreide camerabewaking. Bovendien krijgt hij zelf een sms als de deuren meer dan acht seconden achter elkaar open blijven of iemand probeert in te breken.
Zo’n concept lijkt bij ons ondenkbaar maar het zou best kunnen dat de Zweden er wel oren naar hebben. Mobiel betalen in er nu al heel populair bijvoorbeeld. 46% van de online kopers hebben al minstens één aankoop mobiel geregeld. Gemiddeld kieperden ze in 2015 al voor 397 euro in hun virtuele winkelmandje, de grootste gemiddelde online korf van heel Europa.
Dat de eigenaar toch al bezig is met andere systemen om de deur te openen, met een kaart bijvoorbeeld en twijfelt of hij toch niet een personeelslid zou aannemen, al was het maar voor enkele uren, is wel signicatief.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?