- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Door de groeiende coronamoeheid neemt de agressie tegenover winkelbedienden toe, blijkt uit een enquête van ACV bij 21.000 bedienden. In Sint-Truiden legt het personeel van een winkel van Colruyt vandaag even het werk neer als protest tegen een geval van agressie.
In een winkel van Colruyt liep het maandagavond uit de hand toen een personeelslid een klant wees op de coronamaatregelen. De bediende kreeg een winkelkar tegen de schenen geduwd. Daarna bekogelde de klant de wagen van de bediende met stenen en gaf hij hem een vuistslag in het gezicht. De personeelsleden leggen vandaag twee minuten het werk neer als protest tegen de agressie en uit solidariteit met de groeiende agressie waarvan alle winkelbedienden het slachtoffer zijn. Steeds minder mensen pikken de corona-maatregelen die door de overheid opgelegd worden. Uit een recente bevraging van ACV Puls bij 21.000 winkelbedienden blijkt dat meer dan de helft een toename van agressie merkt bij klanten sinds de coronacrisis.
De personeelsleden van Colruyt Sint-Truiden benadrukken dat het niet de eerste keer is dat klanten agressief reageren als ze worden aangesproken op het naleven van de coronamaatregelen. Het gebeurt volgens hen dagelijks dat klanten moeten aangesprokken worden op het opvolgen van de coronamaatregelen. Vaak bevalt hen dat niet. Onder meer mensen die al gevaccineerd zijn, begrijpen niet waarom ze nog met een mondmasker moeten winkelen, terwijl ze nog altijd andere mensen kunnen besmetten. De vakbond roepen op tot meer respect voor de winkelbedienden. Precies een jaar geleden werden winkelbedienden nog beschouwd als helden, een sentiment dat steeds minder lijkt te leven.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?