- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Op de eerste dag van de heropening van de winkels was er hier en daar een overrompeling. Toch zijn er ook winkels die hun klanten uit hun kot moeten lokken met stevige kortingen.
Al lang voor het openingsuur was het gisteren aanschuiven bij winkels van Primark, Action en Ikea. Daar was er een overrompeling, die ook binnenin voor drukte zorgde, maar elders waren er winkeliers die heel wat minder klanten over de vloer kregen. Om hen te lokken, waren er kortingen die schommelden van 10% tot 70%. Een bittere noodzaak omdat de winkels met voorraden zitten doordat ze de voorbije weken gesloten moesten blijven. Nu moeten ze die voorraad zo snel mogelijk de deur uitkrijgen, met stevige kortingen als gevolg. Bij H&M waren er kortingen van 20%, bij Vero Moda zelfs van 70%. Analisten hadden vooraf aangekondigd dat de heropening van de winkels gepaard zouden gaan met soldenprijzen. In de krant De Tijd zegt Luc Van Mol van kledingsketen ZEB dat rond 17u gisteren duidelijk werd dat de winkel 80% van de gebruikelijke omzet haalde. “Meer dan de 60 procent die we verwacht hadden. Maar het is niet dat ik een glas champagne zal drinken. Met die omzet draaien we nog altijd verlies, ook met de steunmaatregelen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?