AB InBev
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
AB InBev
Biergigant AB InBev onthulde deze week “bemoedigende” kwartaalresultaten, waarbij de omzet en winst meer stegen dan verwacht. De volumes gingen wel nog steeds licht achteruit. `
AB InBev sloot het eerste kwartaal van 2024 af met een omzet van 14,55 miljard dollar (13,49 miljard euro), een stijging van 2,6% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het EBITDA klokte af op 4,99 miljard dollar (+5,4%) of 4,63 miljard euro. Daarnaast steeg de winstmarge van de brouwerijgroep met 90 basispunten tot 34,3%, terwijl de onderliggende winst per aandeel 0,75 US dollar bedroeg, 10 cent hoger dan in het eerste kwartaal van 2023 (+16%). Tot slot bedroeg de onderliggende winst 1,51 miljard dollar (1,4 miljard euro), 1,31 miljard US dollar (+15,26%). Een kleine kanttekening: de volumes daalden met 0,6%, waarbij een daling van de biervolumes met 1,3% werd gecompenseerd door een stijging van de niet-biervolumes met 3,5%. Geografisch gezien werd de volumegroei in Midden-Amerika, Zuid-Amerika, Afrika en Europa tenietgedaan door tegenvallende prestaties in Azië-Pacific en Noord-Amerika' Dit betekent dat de groei van AB InBev in het eerste kwartaal uitsluitend te danken was aan prijsverhogingen en kostenbesparingen.
In de Verenigde Staten lijkt de heisa die vorig jaar was ontstaan, nadat AB InBev besliste om voor een campagne van Bud Light samen te werken met een transgender, nog lang niet vergeten. Toch lijkt de impact ervan op de verkoop van AB InBev geleidelijk af te nemen. In het eerste kwartaal van 2024 lag de verkoop nog 9,1% lager dan een jaar eerder, maar in het vierde kwartaal van 2023 was de daling nog 17,3%. De verkoop van het Corona-bier trekt daarnaast weer aan in Europa, terwijl Corona Cero deze zomer de officiële sponsor wordt van de Olympische Spelen.
“De kracht van de biercategorie, onze gediversifieerde wereldwijde aanwezigheid en het aanhoudende momentum van onze megamerken stelden ons in staat om dit kwartaal opnieuw een brede omzet- en winstgroei te realiseren”, aldus Michel Doukeris, CEO van AB InBev. “We worden aangemoedigd door onze resultaten aan het begin van het jaar en de consistente uitvoering door onze teams en partners versterkt ons vertrouwen in de verwezenlijking van onze groeiambities voor 2024.” Voor het hele jaar verwacht de biergigant een EBITDA-groei tussen 4% en 8%. AB InBev voorspelt ook netto-investeringsuitgaven tussen 4 en 4,5 miljard dollar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?