Lotus Bakeries
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lotus Bakeries
Straffe resultaten voor Lotus Bakeries in het eerste semester van dit jaar. Zowel de winst als de omzet stegen met meer dan 20%. Een prestatie die vooral gedreven wordt door een forse volumestijging.
Lotus Bakeries heeft zopas zijn resultaten van de eerste 6 maanden dit jaar vrijgegeven en die zijn niet de minste. De omzet van het bedrijf nam met 19,6%, ofwel zo’n 100 miljoen euro, toe tot 599 miljoen euro. De groei was vooral te danken aan een grote volumestijging, en slechts in kleine mate aan prijsverhogingen (3% van de totale omzetgroei). Dat was anders dan in 2023, waar vooral de prijsverhogingen zorgden voor meer omzet. Sterproduct Lotus Biscoff bevestigde zijn sterke imago met een volumegroei van meer dan 20% in het eerste semester en behaalde sterke prestaties in zowel Europa, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten als Azië. Op het Europese vasteland werd de groei onder meer gedreven door Duitsland, Nederland en Spanje. “De toename in volume van Biscoff-koekjes, Biscoff-sandwichkoekjes en Biscoff-pasta over de afgelopen 12 maanden was mogelijk door de verhoogde productiecapaciteit, gerealiseerd door geleidelijk over te schakelen naar volledige en continue productie- en ploegendiensten, door een verbeterde productiviteit en door de ingebruikname”, aldus het bedrijf. Verder scoorden ook de Natural Foods-merken goed: zij groeiden met dubbele cijfers. Tot slot nam ook de onderliggende bedrijfswinst fors toe: die klom met 24,3% tot 97,5 miljoen euro.
Deze straffe resultaten overtreffen zowel de verwachting van analisten als die van CEO Jan Boone. “Na een groei van meer dan 20% en het bereiken van de mijlpaal van een miljard euro omzet in 2023, had ik niet verwacht dat we nog eens 20% of 100 miljoen omzet zouden toevoegen in het eerste halfjaar van 2024”, reageert Boone. “De sterke volumegroei voor Lotus Biscoff en Lotus Natural Foods onderstreept het aanhoudende momentum en potentieel van de merken.”
Wat de vooruitzichten voor de rest van het jaar betreft, is Boone iets voorzichter. "De vooruitzichten voor Biscoff in de tweede helft van het jaar blijven positief, terwijl de groeicijfers van het afgelopen halfjaar getemperd moeten worden. Een toegenomen vergelijkingsbasis qua omzet in de tweede helft van het jaar, een verdere afbouw van de prijzenimpact op jaarbasis en beperkingen van de geïnstalleerde en beschikbare productielijnen om steeds meer incrementele productie te genereren, rechtvaardigen enige voorzichtigheid in de prognose voor de tweede helft van 2024 en 2025", klinkt het in een persbericht. Er mag wereldwijd dan wel een grote vraag zijn naar Lotus-koekjes, onder meer gedreven door de recente uitspraak van Snoop Dogg die het koekje bestempelde als zijn favoriete Europese snack, toch lijkt het bedrijf nu slachtoffer te worden van zijn eigen succes. Lotus Bakeries moet voor de uitbreiding van zijn productiecapaciteit immers wachten op zijn nieuwe fabriek in Thailand, die pas in de eerste helft van 2026 zal operationeel zijn. "Tot die step-up is gerealiseerd, moeten productieplanning en output zorgvuldig in evenwicht worden gebracht met de evolutie en de samenstelling van de vraag", besluit Lotus Bakeries.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?