iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Zalando heeft een sterk tweede kwartaal neergezet dit jaar. Het mode- en lifestyleplatform krikte niet alleen zijn winst en bruto goederenvolume op, maar zag ook zijn omzet stijgen met 3,4% tot 2,6 miljard euro.
Na een goede start van het jaar, zet Zalando zijn goede resultaten voort in het tweede kwartaal van 2024. Het mode- en lifestyleplatform zag zijn bruto goederenvolume (GMV) met 2,8% stijgen tot 3,8 miljard euro. Ook de omzet nam met 3,4% toe tot 2,6 miljard euro, na een daling in dezelfde periode het jaar ervoor (-2,5%). Tot slot krikte het bedrijf ook zijn aangepaste winst voor rente en belastingen (aangepaste EBIT) op van 144,8 miljoen in het tweede kwartaal vorig jaar tot 171,6 miljoen euro in dezelfde periode dit jaar. Die winst lag zelfs een pak hoger dan de 28,3 miljoen euro in het eerste kwartaal van dit jaar. Een verbetering die volgens het bedrijf te danken is aan goed voorraadbeheer en lagere fulfilmentkosten, waarbij de EBIT-marge met 0,8 procentpunt steeg tot 6,5% van de omzet.
Zalando schrijft zijn versnelde groei en verbeterde winstgevendheid toe aan de sterke groei in de segmenten sport, design en beauty, maar ook aan de nieuwe merken die werden toegevoegd aan het assortiment, de investeringen in AI-ervaringen om klanten te entertainen en de uitbreiding van zijn B2B-activiteiten. Volgens het modeplatform bewijzen deze resultaten de vooruitgang van Zalando’s bijgewerkte strategie, die in maart werd aangekondigd en waarbij het zich concentreert op zijn twee belangrijkste groeimotoren: B2C en B2B. Het bedrijf benadrukt verder ook dat het aantal actieve klanten groeide met 300.000 tot 49,8 miljoen vanaf het einde van het eerste kwartaal van 2024. Al ligt dat aantal wel nog steeds lager dan de 50,5 miljoen actieve klanten in het tweede kwartaal vorig jaar. Het aantal bestellingen nam licht toe: van 63,2 miljoen in het tweede kwartaal vorig jaar, naar 63,4 miljoen in dezelfde periode dit jaar. Net als het gemiddelde winkelmandje dat toenam van 58,1 euro tot 60,8 euro. Het aantal bestellingen per actieve klant zakte wel van 5 naar 4,9.
Gesterkt door deze mooie resultaten, bevestigde Zalando ook zijn verwachtingen voor 2024. Het bedrijf verwacht dat zowel zijn GMV als de omzet zullen groeien met 0 tot 5% ten opzichte van het jaar voordien. Daarnaast zal de aangepaste EBIT naar verwachting tussen 380 miljoen euro en 450 miljoen euro liggen.
Naast de bekendmaking van zijn resultaten, kondigde Zalando ook aan dat zijn samenwerking met OpenAI, waarmee Zalando eerder al zijn Zalando Assistant had ontwikkeld, zal verderzetten. Samen zullen ze "meer innovatieve Generative AI-oplossingen op maat voor de mode-industrie ontwikkelen". Daarnaast wil Zalando een nieuwe technische site toevoegen in Shenzhen, het technische hart van China. "Met de site in China zal Zalando gebruik maken van de lokale expertise in social commerce en deze combineren met de diepgaande kennis van het bedrijf van de Europese markt om zijn Europese klanten gepersonaliseerde inspiratie en entertainment te bieden", aldus het bedrijf. Dat zou naar verluidt moeten helpen om onder meer live shopping, wat erg goed aanslaat in Azië maar niet van de grond lijkt te komen in onze contreien, populairder te maken in Europa.
Tot slot liet het bedrijf ook nog weten dat CFO Sandra Dembeck haar contract niet verlengd en vanaf maart bij een ander bedrijf aan de slag gaat.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?