- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De pandemie en de bijhorende lockdown hebben veel franchisenemers de wind in de zeilen gegeven. Zijn ze geneigd om een extra verkooppunt op te starten door dat succes? En wordt er geïnvesteerd in de winkel?
Het is een uitzonderlijk jaar geweest voor de foodretail. Vorig jaar zagen sommige winkels hun omzet met 20% stijgen. Anderen deden het met minder, maar beleefden nog altijd een heel goed jaar. Heeft dat sommige franchisenemers ertoe aangezet om voor het avontuur te kiezen en een extra winkel te openen? Jan Pelgrims, algemeen directeur van Alvo: “De distributiesector heeft qua omzet een heel goed jaar gehad, maar daar kan je niet zomaar uit concluderen dat het ook een erg winstgevend jaar was. Onze ondernemers hebben stevig moeten investeren in de veiligheid van hun klanten en hun personeel, desinfectiehoekjes voorzien, jobstudenten en flexi-jobbers moeten aannemen om de druk op het personeel te verlichten, enzovoort. Vanuit organisatiestandpunt was de coronaperiode een hel. Het is praktisch onmogelijk om de week te beginnen met een volledig team en de uurroosters moeten voortdurend aangepast worden.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?