iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De winst van Colruyt Group daalde het voorbije boekjaar minder dan gevreesd, meldt de retailer. Het ziet zijn marktaandeel heel licht stijgen.
Colruyt Group maakt pas in juni de cijfers voor het volledige boekjaar bekend, maar kondigt nu aan dat de winst niet zo sterk zal dalen als gevreesd. “Colruyt Group verwacht nog steeds dat het geconsolideerd nettoresultaat van boekjaar 2022/23 sterk tot aanzienlijk zal dalen ten opzichte van boekjaar 2021/22, maar niet volgens dezelfde grootteorde als in de eerste jaarhelft van 2022/23”, zo klinkt het in een persbericht. Als redenen daarvoor verwijst de retailer uit Halle naar een toename van het marktaandeel van 30,9 tot 31%, een verhoogde focus op de beheersing van de operationele kosten en focus op energie-efficiëntie en een stijging van de energieprijzen die minder sterk is dan verwacht. Mogelijk profiteert Colruyt ook net als andere supermarkten van de problemen bij Delhaize, waar verschillende winkels de voorbije weken dicht bleven en/of kampten met bevoorradingsproblemen. Colruyt wijst erop dat de huidige economische situatie moeilijk blijft. “De macro-economische context blijft erg uitdagend. Verder wordt de Belgische retailmarkt nog steeds gekenmerkt door dalende volumes en hoge competitiviteit. Colruyt Laagste Prijzen blijft daarbij haar laagsteprijzenstrategie consistent toepassen. Dit impliceert dat kostprijsinflatie niet volledig wordt doorgerekend naar de klant.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?