Zalando
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Zalando
Zalando en Levi's hebben de lancering van een nieuwe virtuele paskamer aangekondigd. Consumenten die het pasgedeelte missen bij online winkelen, kunnen nu zien hoe kleding op hun lichaam staat zonder het daadwerkelijk te passen.
Zalando en Levi's hebben de lancering van een 100% virtuele paskamer aangekondigd. Vanaf nu kunnen Zalando en Levi's klanten profiteren van deze nieuwe technologie, die het gemaksaspect van e-commerce verder verbetert. Voor het eerst kunnen klanten een 3D-model maken op basis van hun eigen lichaamsmaten, waardoor ze een nauwkeuriger beeld krijgen van hoe de pasvorm zal vallen. De nieuwe paskamer is beschikbaar in 14 Europese landen, waaronder België, voor een selectie van Levi's bovenlichaamskleding, zoals jassen, overhemden en t-shirts, voor zowel mannen als vrouwen. De lancering volgt op een iVOX-onderzoek dat tussen 27 september en 3 oktober 2024 werd uitgevoerd in opdracht van Zalando. Uit het onderzoek bleek dat 72% van de Belgische consumenten aangaf spijt te hebben van het passen van kleding voordat ze deze kochten tijdens het online winkelen. Daarnaast zegt bijna de helft van de ondervraagden (49%) gebruik te zullen maken van een virtuele paskamer, indien beschikbaar op online winkelplatformen, terwijl een derde (35%) gebruik zou maken van AI-gebaseerd advies, indien beschikbaar, wat de aantrekkingskracht van nieuwe technologieën in de gebruikerservaring bevestigt. “De AI-gebaseerde assistent van Zalando, onlangs gelanceerd in België en andere markten, is een uitstekend voorbeeld van gepersonaliseerd modeadvies”, zegt Fabio Baum, general manager Benelux & Nordics.
Zalando helpt niet alleen de klantervaring te verbeteren, maar richt zich ook op het verminderen van de retouren die door deze nieuwe technologieën worden gegenereerd. “Met eerdere projecten hebben we al een vermindering gezien van maatgerelateerde retourzendingen tot 40%,” legt Fabio Baum uit. “Hoewel deze resultaten alleen betrekking hebben op de testfase van de technologie die we tot nu toe hebben uitgevoerd, zijn ze een veelbelovende indicatie van het potentieel. De virtuele paskamer kan de ervaring voor zowel klanten als partnermerken aanzienlijk verbeteren.” De nieuwe paskamer wordt vier weken lang getest om meer te leren over de ervaring en de technologie verder te verbeteren. Sinds het eerste virtuele paskamerproject twee jaar geleden hebben meer dan 80.000 klanten er gebruik van gemaakt, waardoor ze een beter inzicht kregen in hoe kleding past en het aantal retourzendingen in verband met maatvoering kon worden verminderd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?