- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Na een succesjaar met een omzetgroei van 23% heeft e-commercereus Zalando steile ambities. Tegen 2025 wil het de kaap van 30 miljard euro bruto handelsvolume halen, maakt het bekend. Dat is bijna drie keer het cijfer van vandaag.
Het is door de pandemie en de lockdowns overal ter wereld boerenjaar geweest voor online verkoop. Dat geldt ook voor Zalando. Uit de resultaten die het bedrijf bekend maakt voor 2020 blijkt dat het een bruto handelsvolume haalde van 10,7 miljard euro, ofwel een groei van 30,4% op jaarbasis. De groei is te danken aan de komst van nieuwe klanten en aan het Partner Program, dat aan onafhankelijke fysieke winkels de mogelijk biedt om via Zalando te verkopen. Het bedrijf streeft ernaar om dat bruto handelsvolume te laten stijgen tot meer dan 30 miljard euro tegen 2025. Zalando heeft daarnaast ook de ambitie om op lange termijn meer dan 10% van de totale Europese modemarkt, die in totaal 450 miljard euro waard is, te bedienen.
Zalando telt vandaag 38,7 miljoen actieve klanten, een stijging van 25% over het jaar 2020. In het vierde kwartaal van 2020 vertegenwoordigde het Partner Program van Zalando 24% van het bruto handelsvolume. Meer dan 2.400 waren verbonden met het platform van Zalando dankzij het Connetecd Retail programma. De groeit zet zich dit jaar, met meer dan 3.400 winkels die aangesloten waren eind februari. Zalando voorziet voor dit jaar een groei van het bruto handelsvolume met 50% in het eerste trimester. Dit jaar zal de online modewinkel zijn aanwezigheid in Europa uitbreiden met Kroatië, Estland, Letland en Litouwen, Slovakije en Slovenië. Hongarije en Roemenië volgen in 2022.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?