Zalando
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Zalando
Het online mode- en lifestyleplatform Zalando lanceert binnenkort een eerste bètaversie van een nieuwe, door ChatGPT aangedreven, mode-assistent op zijn app en webplatform. Het bedrijf wil generatieve AI gebruiken om de klantenbeleving en -ervaring te verbeteren.
Het is tegenwoordig al ChatGPT wat de klok slaat. De AI-tool wordt in steeds meer sectoren ingezet en nu dus ook in de modesector. Zalando komt binnenkort namelijk met een nieuwe mode-assistent op basis van ChatGPT. Dankzij die assistent kunnen klanten op basis van hun eigen woorden of modetermen door het assortiment navigeren, waardoor de zoektocht naar items intuïtiever en natuurlijker wordt. “Als een klant bijvoorbeeld vraagt "Wat moet ik aantrekken voor een bruiloft in Madrid in mei?", kan Zalando’s mode-assistent begrijpen dat het om een formeel evenement gaat, wat voor weer het in mei in Madrid is, en op basis daarvan een schriftelijke uitleg geven met aanbevelingen voor kleding”, verklaart Zalando. “Dit zou in de toekomst kunnen worden gecombineerd met de voorkeuren van de klant, zoals merken die zij volgen en producten die in hun maten beschikbaar zijn, om een meer gepersonaliseerde selectie van producten te bieden.”
Klanten van Zalando die gebruikmaken van de mode-assistent, krijgen relevante producten te zien en kunnen voortdurend met de assistent in gesprek gaan om de resultaten te verfijnen. De eerste bètaversie zal in de lente beschikbaar zijn in het Engels en Duits voor een geselecteerde groep klanten en zal worden aangeboden in Duitsland, Oostenrijk, Ierland en het Verenigd Koninkrijk.
"Als leider in mode e-commerce in Europa voor de afgelopen 15 jaar, hebben we consequent nieuwe technologieën omarmd om de winkelervaring van onze klanten te verbeteren. We zijn enthousiast om te experimenteren met ChatGPT om onze klanten te helpen nog meer mode te ontdekken waar ze van zullen houden", vertelt Tian SU, VP Personalization & Recommendation bij Zalando. "Dit is nog maar het begin; we streven ernaar de behoeften en voorkeuren van onze klanten nog beter te begrijpen, en we staan te popelen om het potentieel te verkennen dat ChatGPT aan hun shopping journey kan toevoegen." Met de lancering van de eerste versie van zijn mode-assistent legt Zalando de basis voor toekomstige ontwikkelingen en functies, die mode- en beauty-advies of het creëren van outfits kunnen omvatten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?