Na het succes in China bereidt moderetailer Zara zich voor om haar live shoppingdienst vanaf het einde van de zomer uit te breiden naar Europa en de Verenigde Staten.

“We willen dit (live shoppen, red) initiatief uitbreiden naar Westerse landen, waar livestreaming niet zo populair is... maar we dachten waarom niet - vanuit een entertainment oogpunt is het als een evolutie”, zegt een woordvoerder van Zara aan Reuters. Het initiatief zou tussen augustus en oktober gelanceerd worden. In China heeft de formule de afgelopen maanden een hoge vlucht genomen. Sinds november vorig jaar is Zara ook in dit avontuur gestapt door wekelijkse programma's van enkele uren uit te zenden op het Chinese sociale netwerk Douyin. Volgens een analist van retailspecialist EDITED, geïnterviewd door Reuters, “heeft Zara's aanpak van livestreaming de naamsbekendheid in China vergroot”. In het Westen, meer bepaald het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en een aantal Europese landen waarvan de namen nog niet bekend zijn gemaakt, zal de fastfashionketen echter geen gebruik maken van een sociaal netwerk van derden, maar zijn liveshows uitzenden via zijn eigen applicatie en website, voegt het persbureau eraan toe. Het moederbedrijf van Zara, Inditex, zal woensdag ook haar kwartaalcijfers publiceren.