Na Alibaba die neerstreek op de luchthaven van Luik, opent JD.com, de andere grote Chinese e-commerce speler, mogelijk een logistieke uitvalsbasis voor Europa in ons land. Verantwoordelijken van JD Logistics bezoeken momenteel diverse havens. Zopas brachten zij een bezoek aan Zeebrugge. Die zou mooie troeven hebben.

Volgens de transportnieuwssite Flows wordt er in de kusthaven veel belang aan dit dossier gehecht. Daarom ontving havenvoorzitter en burgemeester Dirk De fauw (CD&V) de Chinese delegatie samen met Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA).

JD.com liet iets meer dan een jaar geleden weten dat het in Europa actief wil worden met een online platform. Hiermee zou het niet alleen Europese producten in China verkopen, maar ook zowel Chinese als lokale producten in Europa. Eerder hadden de Chinezen al gezegd dat zij in Frankrijk een logistieke basis willen openen om Franse producten naar China uit te voeren. Sindsdien was het vrij stil rond deze plannen, onder meer omdat JD.com een enorme koersval kende nadat zijn topman (en oprichter) Liu voor verkrachting werd vervolgd. Die klacht is inmiddels ingetrokken en de financiële resultaten veerden op. 

Nu blijkt dat de Europese plannen nieuw leven zijn ingeblazen. Dat gebeurt via JD Logistics, sinds 2017 een verzelfstandigde tak van de online speler. Verantwoordelijken van het bedrijf zijn op prospectie in diverse havens op zoek naar een Europese toegangspoort. Het is nog veel te vroeg om te weten of Zeebrugge wordt gekozen, maar de haven heeft enkele mooie troeven. 

Cosco

Zo heeft Cosco – de grote Chinese staatsrederij – een eigen containerterminal in de haven – CSP -  die een belangrijke draaischijf wordt voor Noordwest-Europa wordt. JD Logistics en Cosco hebben twee jaar geleden aangekondigd dat ze op logistiek vlak zouden samenwerken. In de achterhaven van Zeebrugge realiseert de Chinese vastgoedgroep Lingang een logistiek platform van 15 ha voor Chinese bedrijven, met een optie voor een bijkomende 15 ha. En in die zone zijn er nog uitbreidingsmogelijkheden, die JD Logistics mogelijk kan aanspreken.

5G

Volgens Flows heeft Zeebrugge ook op technologisch vlak een grote troef. Vorig jaar lanceerde JD Logistics in Peking het eerste 5G-‘smart logistics park’ van China. Zeebrugge zou een streepje voor hebben op de Europese concurrentie omdat de CSP-terminal al een privaat 5G-netwerk heeft en het havenbestuur dit jaar in een volledig 5G-netwerk over de haven uitbouwt.

Waar JD Logistics zijn Europese toegangspoort opent, wordt pas over enkele maanden bekendgemaakt.