- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
JD.com wil niet alleen Europese producten in China verkopen, maar wil ook de Europese markt bewandelen. De Chinese e-tailer wil bij ons zowel Chinese als lokale producten verkopen. Wanneer dat gebeurt staat nog niet vast. CEO Richard Liu zegt in een interview met het Handelsblatt dat hij tegen het eind van het jaar klaar wil zijn met zijn strategische plannen.
Tegen het einde van dit jaar wil hij ook in Duitsland een kantoor hebben. JD.com heeft in januari al een kantoor in Frankrijk geopend, onder andere met als doel om tegen 2019 voor 2 miljard euro Franse producten aan Chinese klanten te verkopen. De Chinese groep heeft ook medewerkers in Londen en Milaan, en een ontwikkelingscenter in Cambridge.
Aan de krant zegt Liu dat het voor hem niet langer gaat om de verkoop van Duitse producten in China, maar om de verkoop van producten in Europa. Dat zouden zowel Chinese als lokale producten zijn. “Mijn plannen zijn globaal”, zegt hij. Dat voornemen is niet echt een verrassing. Begin dit jaar zei Liu al dat hij 2 miljard euro wil steken in een logistieke organisatie in Europa, met Frankrijk als bruggenhoofd.
Aan het Handelsblatt zegt Liu dat hij voor de logistiek in Europa in zee wil gaan met een partner zoals DHL of UPS. Dat is voor hem de eerste keuze. In eigen land heeft de groep – die zowel fysiek als online verkoopt – een zeer goed uitgebouwde eigen logistiek. Met 500 warehouses wordt 99% van de markt afgedekt.
Om in Europa voet aan wal te zetten, overweegt Liu acquisities te doen. Op de vraag of hij eventueel zijn zinnen zou kunnen zetten op Zalando, zegt hij dat er geen gesprekken aan de gang zijn. “Maar als zich opportuniteiten voordoen, dan zullen we onze kans wagen”, reageert hij.
Liu, die in Duitsland is naar aanleiding van een bezoek van China’s Premier Li Keqiang, zegt dat zijn plannen geen aanval zijn op Amazon. Maar ‘en passant’ zegt hij wel “dat het niet goed is wanneer één speler de markt controleert. Dat is niet goed voor de consument, noch voor Europa. Een dominante speler is een gevaar. Hoe meer concurrentie er is, hoe beter het is voor zowel de consumenten als voor de producenten”.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?