- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Zeeman opende zopas in het Spaanse Valencia zijn 1.300e winkel. De keten goedkope textielwinkels groeit aan een snel tempo in het buitenland, waarbij voor de nabije toekomst de klemtoon vooral op Spanje en Frankrijk ligt. Volgens verkoopdirecteur Wim Muermans groeit de online-omzet ook, maar blijft de focus op de fysieke winkels liggen.
Zeeman is drie jaar actief in Spanje en heeft er nu 32 winkels, voornamelijk in de regio van Barcelona. De keten telt de meeste winkels in Nederland (521). Daarna volgen Frankrijk (278), België (276) en Duitsland (178). Er zijn ook verkooppunten in Luxemburg en Oostenrijk.
De netto-omzet van Zeeman bedroeg vorig jaar 585 miljoen euro, een stijging van 6,7% tegenover 2016. Winstcijfers worden niet medegedeeld, noch hoeveel procent van de omzet buiten Nederland wordt gerealiseerd.
Voor de toekomstige groei mikt Zeeman vooral op Spanje en Frankrijk, zegt Muermans. De retailer kent daar met zijn goedkope producten veel succes. “De Spanjaarden snappen het concept en zijn verrast over de kwaliteit en lage prijzen", klinkt het. De keten valt ook bij de Fransen in de smaak. Volgens hem wil de keten in dat land doorgroeien naar zo'n 400 filialen.
In eigen land komen er geen winkels meer bij, maar wordt op een bredere doelgroep gemikt. De groei moet vooral uit het buitenland komen. Wel zegt Muermans dat die gestaag moet gaan, omdat de distributie vanuit het distributiecentrum in Alphen aan de Rijn gebeurt.. "We breiden het distributiecentrum uit en gaan er verder automatiseren", zegt hij.
Zeeman heeft naast de winkels ook een webshop. Die opende in Nederland in 2012. België volgde iets later. In de andere landen heeft Zeeman een site maar (nog) geen webshop. Volgens Muermans is de omzet van de webwinkels in Nederland en België nog vrij bescheiden. “Ze komt niet in de buurt van de fysieke vestigingen. Die is te vergelijken met 'een paar winkels. We hopen online verder uit te breiden, maar de focus ligt bij ons op de fysieke winkels”, zegt hij tot slot.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?