De markt van veggie boomt, meer en meer grote spelers stappen mee in het verhaal. Wat vroeger niche was, is nu alledaags. En dat maakt het des te boeiender voor Ann en Karen, respectievelijk aankoper bij Bio-Planet en Colruyt. Twee winkelformules van Colruyt Group, elk met hun eigen focus, en toch met één gemeenschappelijk doel: een antwoord bieden op de noden van de consument, in een markt die snel evolueert.

Wat is de impact van de veranderende markt?

Karen: De conventionele markt is de laatste jaren sterk uitgebreid, met echt lekkere, kwalitatieve producten. Dat is een droom voor elke aankoper. Heel wat grote spelers zijn mee op de kar gesprongen, met een eigen productielijn, of ze zijn zelfs omgeschakeld van vlees naar veggie. Dat maakt de markt toegankelijker, de volumes haalbaar en stimuleert innovatie.

Ann: Die evolutie is ook in bio merkbaar. Hoewel we bij Bio-Planet minder met nationale spelers werken, zijn we ruim bekend in de biowereld en vinden de nieuwe producenten snel hun weg naar ons. Mensen kiezen meer voor vegetarisch en tegelijkertijd ook meer voor kwaliteit.

Waarin zijn jullie onderscheidend in de toekomst?

Ann: Onze klanten kiezen bewust voor bio. Wat de gewone markt aanbiedt, willen ze ook bij ons in bio terugvinden. Maar een van onze troeven blijft exclusiviteit. Het assortiment in onze bedieningstoog is daar een mooi voorbeeld van, met een uitgebreid aanbod vegetarische, verse producten: uniek in het retaillandschap. We werken met lokale leveranciers die een unieke receptuur of een uniek product kunnen aanbieden dat je alleen bij Bio-Planet vindt. Partners van het eerste uur zijn door de jaren heen vaak samen met ons gegroeid, anderen professionaliseren wanneer ze met ons in zee gaan. Dat zijn hechte samenwerkingen, waarin we op zoek gaan naar nieuwe producten, verbeteringen. Waar mogelijk ondersteunen we hen ook in hun groei. Daarnaast zetten we in op de verdere ontwikkeling van veggie bio in private label, zodat onze klanten ook daar hun gading in vinden. En we blijven vernieuwen, zo maken we binnenkort eigen veggiebereidingen in de bedieningstoog. Een van de projecten die ontstaan is door de nauwe samenwerking met onze collega’s van marketing, rayonbeheer, category coaching …

De efficiëntie in processen en workflows en tegelijkertijd de vrijheid om je job te doen, blijven me verrassen.

Karen

Karen: Voor Colruyt-klanten is het veggie-aanbod van Boni een troef, en onze laagsteprijsgarantie uiteraard ook. Ons aandeel private label is vrij ruim, we willen ook daarin aanbieden wat de klant zoekt. Vaak gaan we daarvoor partnerships aan met lokale spelers die we zo een kans geven hun product in de markt te zetten. De kwaliteitsgarantie doen we in eigen huis.

Jullie doen dezelfde job, en toch is die heel verschillend.

Ann: Bij Bio-Planet is veggie een heel groot en belangrijk assortiment, met veel lokale producenten. Ik kan snel nieuwe producten introduceren en weer wisselen als ze niet werken, innovatie doen op kleine schaal. Ik heb heel wat bewegingsvrijheid. Zelf ben ik al meer dan 20 jaar vegetariër, het was dan ook een mooie opportuniteit om een paar jaar geleden binnen Colruyt Group van Spar naar Bio-Planet over te stappen. Ik kan me volop verdiepen in het assortiment, kan meewerken aan ketenprojecten, zoals voor onze Belgische soja, van bij de teelt tot in de winkel. En ik werk in een kleine structuur, dat ligt me.

Karen: Ik werk in een grotere structuur, werk met grotere spelers samen waardoor onderhandelingen wellicht anders verlopen, ik haal inzichten uit business reviews … En ik ben flexitariër. Onze klanten hebben hun eigen noden, via analyse en nauw samenwerken met collega-experten nemen we de beste beslissingen voor de categorie. Colruyt Group is een geoliede machine, de efficiëntie in processen en workflows en tegelijkertijd de vrijheid om je job te doen, blijven me verrassen. Ik apprecieer ook enorm de ondersteuning van het vakcentrum dat de nodige opleidingen voorziet als je als nieuweling start.

Colruyt Group jobs

Meer weten over werken bij Colruyt Group? 

Klik hier!