Libeert
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Libeert
Met het najaar in zicht, volgen ook de gezellige samenkomstmomenten, van frisse maar zonnige herfstwandelingen tot festiviteiten als Sinterklaas en Pasen. Eén product dat perfect past bij alle knusse momenten? Op en top Belgische chocolade! De iconische chocoladeproducent Libeert is graag leverancier van dienst.
Eerst is er Sinterklaas, dan volgt de chocolade hoogmis Pasen. Belangrijk detail voor de retailer: Pasen valt in 2025 drie weken later dan Pasen in 2024. Naar schatting komt dat neer op een extra 15% verkoop, zegt Griet Vandendriessche, sales manager Benelux bij Libeert. “De eerste negen weken zijn er veel impulsaankopen. Weinig consumenten zetten paaseitjes op hun boodschappenlijst, maar als ze bij het binnenkomen van een winkel meteen ons seizoensassortiment zien staan, nemen ze gelijk een zakje chocolade mee.”
Bovendien wordt maar liefst 35% van het totaalvolume aan paaschocolade in de laatste week verkocht. “Met die extra drie weken is het voor de winkelier dus heel belangrijk om met voldoende stock aan het paasseizoen te beginnen.”
Ter ondersteuning biedt Libeert hun kant-en-klare palletinstallaties aan, met toproterende producten aan voor- en achterkant zodat de klant gemakkelijk zijn favoriet kan nemen. Van basis- tot fantasieproducten, die je met het paasfeest kunt verstoppen in de tuin. “Zo hebben retailers een volledig assortiment voor het seizoen. Bovendien is de palletinstallatie makkelijk te gebruiken. Deze neemt niet veel plaats in beslag en creëert meteen de seizoenssfeer in het winkelpunt, waar je nog eigen accenten aan toevoegt”, aldus Vandendriessche. De laatste vier weken voor Pasen zal Libeert ook een televisiespot uitbrengen, aangevuld met abribuscampagnes met grote affiches, dicht bij verkooppunten in heel België.
Libeert speelt niet enkel in op de seizoenen Sinterklaas en Pasen, ook in andere categorieën brengen ze innoverende producten op de markt, zoals bij de warme dranken. De ‘hot chocolate bomb’ is een van hun laatste innovaties en is net de smaakexplosie die je ervan verwacht. Alsof een heerlijke mok warme chocolademelk al niet genoeg is om een smile op het gezicht te toveren, zitten er ook nog eens marshmallows in die plots tevoorschijn komen om je van nóg meer heerlijkheid te voorzien. “Daarnaast lanceren we ook nog een tweede ‘Snorky & Splash’-smaak, triple chocolate met extra beleving dankzij gepofte rijst en de geliefde combinatie karamel-zout”, vult co-CEO Lily Libeert enthousiast aan. “Die lanceren we nu, en zal ook te koop zijn met Pasen.”
Zolang een Libeert-product maar een glimlach op het gezicht van de consument tovert, al honderd jaar hun belangrijkste waarde. “Daar zijn we vandaag nóg bewuster mee bezig”, zegt Libeert. “Heel veel mensen werken hier met passie en trots aan dit stukje erfgoed. Voor een Belgisch familiebedrijf dat samenwerkt met Belgische leveranciers, en met een productievestiging op eigen bodem.” Dat lokaal verhaal gaat hand in hand met hun doorgedreven duurzaamheidsaanpak. Intern zijn ze erin geslaagd om dit jaar hun totale CO2-uitstoot te reduceren met 40%, extern ligt hun duurzaamheidsfocus op de cacaoboeren zelf. “In Peru hebben we een pilootproject opgezet om kinderen van cacaoboeren toegang te geven tot onderwijs. Het is key om dit goed op te volgen zodat er effectief een positief resultaat is en we het schaalbaar kunnen maken”, sluit Libeert af.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?