Update Zo tonen voedingsbedrijven hun hart tijdens coronacrisis
Volg hier het laatste nieuws over solidariteit in tijden van corona. In dit artikel geven we regelmatig een update van de verschillende acties die voedingsbedrijven organiseren om anderen te ondersteunen tijdens deze crisis.
Woensdag 22/04/20
Robin Food
Vandaag lanceert EIT Food samen met 4 partners enVie, Rikolto, RIMO en Riso: Robin Food. De soep is gemaakt van groenteoverschotten waar onze boeren, leden van REO-veiling moeilijker afzet voor vinden door de corona-crisis. Ze worden tot soep verwerkt bij de sociale onderneming enVie. De soep wordt vervolgens via de voedselbanken en sociale kruideniers verdeeld onder kwetsbare gezinnen. EIT food heeft de eerste 10.000 liter gefinancierd, voor de financiering van de laatste 10.000l is doet de organisatie een beroep op gulle gevers. Doneren kan via https://www.gingo.community/nl/robinfood?set-country=BE
Dinsdag 21/04/20
Gemeente Willebroek
Het gemeentebestuur van Willebroek heeft in samenwerking met Willebroek-online de "Samen-tegen-corona-cadeaubon" in het leven geroepen. Daarbij kunnen klanten voor een bedrag naar keuze een cadeaubon aanvragen bij hun favoriete handelaar, waarna ze die bon, eens de coronamaatregelen versoepelen, kunnen inruilen voor een frisse pint, een lekkere maaltijd of een leuk product bij de gekozen handelaar. Op die manier helpen de inwoners van Willebroek lokale handelaars om hun sluiting te overbruggen.
Maandag 20/04/20
Douwe Egberts
Als trouwe partner van de Voedselbanken wil Douwe Egberts helpen. Via het gekende “Koffie voor Iedereen”-programma schonk het bedrijf met spoed 10 ton koffie extra, wat overeenkomt met iets meer dan 1,6 miljoen kopjes, bovenop de jaarlijkse donatie van 40 ton. Daarnaast zet Douwe Egberts een fondsenwerving op via de website van de Voedselbanken met als doel 100.000 euro in te zamelen. Voor elke gedoneerde euro, zal Douwe Egberts het equivalent in koffie schenken.
LinkUp
LinkUp, een project dat wordt ondersteund door de vzw 'La route des défis', verzamelt en levert tablets aan verschillende Belgische structuren om geïsoleerde patiënten in staat te stellen contact te houden met hun dierbaren. Het initiatief werd gelanceerd in ziekenhuizen, bejaardentehuizen en psychiatrische instellingen.
Coursicab
Coursicab, een expert op het gebied van pakjesbezorging via taxi's, breidt haar dienstenaanbod uit om apotheken, restaurants en supermarkten te ondersteunen door de levering van basisbenodigdheden te vergemakkelijken. De start-up zet zich in om deze professionals te helpen hun bedrijf voort te zetten en te voldoen aan de groeiende vraag naar leveringen.
Carrefour
Carrefour België heeft besloten om de voordelen van zijn Carrefour Bonus Card uit te breiden om gezinnen in deze moeilijke tijden nog meer te ondersteunen. Concreet krijgen de houders van de Carrefour Bonus Card 500 Bonuspunten extra. Dit betekent een korting van 5 euro op hun volgende aankoop bij aankoop van minstens 50 euro. Deze actie is geldig tussen maandag 20 april en zaterdag 9 mei.
Vrijdag 17/04/20
Wijwerken.be
FCR Media, het bedrijf achter goudengids.be, lanceert een nieuw online platform: wijwerken.be om de vele, losse initiatieven overzichtelijk te bundelen, en de Belgische kmo’s te steunen. Op dit platform staan 300.000 ondernemingen opgelijst. Dankzij wijwerken.be kunnen consumenten snel een lokale handelaar vinden die nog aan de slag is of een aangepaste dienstverlening hanteert in deze coronatijden. Ook kunnen zowel eigenaars of hun klanten zelf aangeven welke ondernemingen open of gesloten zijn, en welke aangepaste dienstverlening ze verlenen.
Vlaamse regering
De Vlaamse regering voorziet 375.000 euro om tablets aan te kopen zodat de bewoners van woonzorgcentra (WZC) toch nog visueel contact kunnen hebben met familie en vrienden. Op die manier wordt het aantal bezoeken gelimiteerd wat de kans op de verspreiding van corona vermindert. Dat melden Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke en minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers.
Donderdag 16/04/20
Unity Card
Loyaltek NV en Paynovate NV lanceren samen 'Unity Card', een gratis betaalkaart die een economische herlancering en logistieke ondersteuning voor nood voedselhulp moeten bieden aan nationale, regionale en lokale autoriteiten en bedrijven. Deze kaart maakt het mogelijk om unieke sociaaleconomische herstelmaatregelen te activiteren en financiële steun te verdelen onder de vorm van een betalingkaart.
Delhaize
Delhaize wil de Belgische bevolking blijven ondersteunen en heeft besloten om zijn solidariteitsgeste van 5% korting te verlengen tot en met 29 april. Op die manier wil het de koopkracht van de Belgen versterken met respect voor de gezondheid en veiligheid van haar klanten en personeel.
Woensdag 15/04/20
TheFork
De teams van TheFork hebben het helponzerestaurants.be-platform op slechts enkele dagen tijd ontwikkeld. Dit wereldwijde ondersteuningsplatform voor restaurants stelt hen in staat om hun klanten de mogelijkheid te bieden om prepaidvouchers te kopen om fondsen te blijven inzamelen tijdens de tijdelijke sluiting van hun vestiging. Geïnteresseerden kunnen het restaurant dat ze willen ondersteunen selecteren en een prepaid voucher kopen om te gebruiken wanneer dat restaurant weer open gaat. Dit initiatief wordt ondersteund door: CentralApp, COOK Magazine, Delhaize, ELLE à Table Belgique & ELLE Eten België, Excellis, HORECA Magazine, de MICHELIN-gids, Monizze, Oyé Oyé by Petit Futé, en Tripadvisor.
Bristol
Bristol wil asielzoekers, daklozen en kansarmen een hart onder de riem steken en schenkt 7.500 paar heren- en kinderschoenen weg. Daarbij krijgt de Vlaamse tak van het Rode Kruis 3.000 paar ter beschikking en de Waalse poot 4.500. Het Rode Kruis krijgt de schoenen aangeleverd en neemt de verdeling voor zijn rekening.
Dinsdag 14/04/20
Hasbro
Hasbro ondersteunt families in deze lockdown via het concept 'Jouons à la maison' (thuis spelen). Het initiatief omvat een website met talrijke ideeën. Daarnaast zijn er ook filmpjes van werknemers van Hasbro die tonen hoe zij zich thuis bezig houden. De website geeft ook tips en suggesties om de tijd met je kinderen op te vullen en mogelijke spanningen te vermijden. Er zijn bovendien ook filmpjes, uitdagingen, maar evengoed ideeën om een gezelschapspelletjes en speelgoed in te zetten om de hersenactiviteit van kinderen te stimuleren en tips om emotionele stress te vermijden.
Action
Action schenkt ruim 2 miljoen handschoenen en 8.000 veiligheidsbrillen aan verschillende ziekenhuizen en het Rode Kruis in de strijd tegen het coronavirus. De eerste vrachtwagen maakte een ronde langs het Croix-Rouge de Belgique in Suarlee, het Universitair Ziekenhuis Leuven, campus Gasthuisberg en het Universitair Ziekenhuis in Brussel. De andere vrachtwagen maakte een eerste stop bij het Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis Aalst en het zorgcentrum Levensvreugde Verblijven VZW Aalst. Vervolgens zette de truck koers richting het Algemeen Ziekenhuis Sint-Blasius in Dendermonde en het Algemeen Ziekenhuis Rivierenland in Bornem.
Helpdeoogst.be
Vlaams minister van Werk en Landbouw Hilde Crevits lanceert de website helpdeoogst.be om land-en tuinbouwers te ondersteunen die op zoek zijn naar helpende handen voor de oogst. Op de site van VDAB kunnen heel eenvoudig #COVID19 vacatures geplaatst worden en kunnen geïnteresseerden in een job zich melden.
Resto du Cœur
Resto du Cœur België, één van de pijlers van de voedselhulp in het hele land, heeft een samenwerking gesloten met het burgerplatform COVID-Solidarity, om het leven van hun geregistreerde begunstigden gemakkelijker te maken. Resto du coeur kiest ervoor om open te blijven om de continuïteit van haar maatschappelijke rol te verzekeren in het licht van COVID-19. In tegenstelling tot veel organisaties in de sector, blijft 94% van de Belgische sociale restaurants van Resto du Coeur open. Resto du Coeur roept alle organisaties op om opnieuw te openen zodat ze aan de sterk toegenomen vraag kunnen blijven tegemoetkomen. Tegelijkertijd roepen ze de transport- en opslagbedrijven op om de beschikbare hulpgoederen te centraliseren.
Ray & Jules
Ray & Jules, een Leuvens-Gentse start-up die als eerste wereldwijd traag koffie roostert op zonne-energie, probeert de moeilijke economische tijden op een troostende manier op te vangen: ze leveren nu niet alleen koffie-thuiswerkpakketten aan huis, maar nodigen iedereen ook uit om hun naasten in deze moeilijke tijden een “pakje troost” te sturen. De start-up schenkt bovendien 5% van de omzet van deze actie aan de productie van herbruikbare mondmaskers voor de zorg.
Vrijdag 10/04/20
Aldi
Aldi schenkt meer dan 115.000 zakjes chocolade of tien volle Aldi-vrachtwagens.aan tientallen Belgische ziekenhuizen en woonzorgcentra. Op die manier wil de hard discounter het zorgpersoneel expliciet bedanken voor het harde werk en voor alle goede zorgen. Daarnaast wil het de bewoners van de woonzorgcentra een hart onder de riem steken.
Carrefour
Carrefour België ondersteunt lokale producenten door hen toegang te geven tot al hun winkels (en niet enkel diegene in hun regio). Op die manier worden meer dan 10.000 streekproducten van 728 producenten in heel België verkocht in alle Carrefour-winkels. In deze bijzondere tijden is de samenwerking met lokale producenten belangrijker dan ooit want door de coronamaatregelen is de afzetmarkt van de lokale producenten beperkt, nu horecazaken en markten zijn gesloten.
Donderdag 9/04/20
Lidl
Lidl doneert 150 gebruikte laptops aan Digital For Youth, een organisatie die ervoor zorgt dat ook kwetsbare kinderen van thuis uit virtueel les kunnen volgen tijdens de coronacrisis. De laptops zijn volledig gebruiksklaar gemaakt door de IT’ers van Lidl.
Test-Aankoop
Test-Aankoop heeft 25.000 gedoneerd aan het Fonds voor Solidaire Zorg van de Koning Boudewijnstichting. Met deze donatie geeft Test-Aankoop het startschot van zijn #SamenGrootHartVoorDeZorg-campagne.
Kellogg Company
Kellogg Company zet meer dan € 1,5 miljoen in onder de vorm van voedsel- en gelddonaties om Europeanen in nood te helpen.Concreet verdeelt Kellogg Europe meer dan 15 miljoen producten (goed voor 460 ton voedsel) aan voedselbanken en voedselprogramma's in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, België, Nederland en Ierland. Daarnaast schenkt het bedrijf 500.000 euro om Europese Voedselbanken te ondersteunen. In België zal Kellogg vanaf deze week 57 ton voedsel leveren aan de Belgische Voedselbanken (1,9 miljoen porties) en zo'n 10.000 euro.
Woensdag 8/04/20
Happy Hours Market
Happy Hours Market, dat alle onverkochte producten van supermarkten aan de helft van de prijs verkoopt, heeft besloten om het ziekenhuispersoneel (UMC Sint-Pieter, Ziekenhuis in Etterbeek/Elsene, César de Paepe) te ondersteunen. Een deel van de onverkochte producten wordt voortaan door 5 chefkoks herwerkt in hun restaurant tot simpele en gevarieerde gerechten die naar het zorgpersoneel in de ziekenhuizen wordt gebracht. Op dit moment worden een honderdtal maaltijden bereid per dag.
Mobile Vikings en Digitopia
Mobile Vikings en Digitopia hebben een samenwerking opgezet om geïsoleerde patiënten in de Vlaamse ziekenhuizen toch de mogelijkheid te geven om rechtstreeks te communiceren met hun familie en vrienden. Dankzij zorgrobot James, die autonoom de kamer van een patiënt kan binnengaan, kunnen patiënten een videogesprek met het verplegend personeel mogelijk maken. Zo wordt het contact met de patiënt tot een minimum herleid en wordt er tegelijkertijd bespaard op beschermende kledij. Vanaf vandaag worden de mogelijkheden van James uitgebreid: het verplegend personeel kan via James voortaan ook een extern videogesprek opzetten, met familie, vrienden of bijvoorbeeld de behandelende arts van de patiënt.
Delhaize
Delhaize heeft in samenwerking met Delicata en Milka besloten om een grote verdeling van paaseieren te lanceren via het OCMW (en Iriscare voor Brussel) in de 18 grootste steden in België. Deze verdeling zal plaatsvinden in woonzorgcentra en verschillende opvangcentra voor mensen in nood (mindervaliden, mishandelde vrouwen, pleegkinderen, vluchtelingen enz.). Dat is 20 ton of 2 miljoen kleine chocolade-eieren om de harten te verwarmen van maar liefst 130.000 mensen die dit het meest nodig hebben in deze moeilijke tijden.
Dinsdag 7/04/20
Chocolatiers
Heel wat Belgen zullen de periode van Pasen dit jaar heel anders beleven door de coronacrisis. Maar de Belgische chocolatiers willen ervoor zorgen dat iedereen nog steeds kan genieten van lekkere chocolade. Daarom schenkt de sector liefst meer dan 10 miljoen paaseitjes, koekjes en confiserieproducten aan zorg- en opvanginstellingen.
HelloFresh
HelloFresh doneert, bovenop zijn reguliere voedseldonatie, 20.000 euro aan de Belgische Federatie van Voedselbanken. Op die manier wil het zijn steentje bijdragen in deze moeilijke tijden. Daarnaast roept de maaltijdboxleverancier zijn klanten ook op om zelf donaties te doen aan de Voedselbanken.
Delhaize
Ahold Delhaize heeft samen met al zijn lokale merken maar liefst 170 miljoen euro vrijgemaakt om de gezondheids- en veiligheidsmaatregelen voor medewerkers en klanten te ondersteunen. Maar ook om betere voordelen voor mensen in de frontlinie te creëren en voor schenkingen om lokale gemeenschappen te ondersteunen.
Milka
BUTIK en Parlez lanceren de campagne #KeepTheMilkaMagicAlive in samenwerking met NRJ. Op Facebook en Instagram inspireren 50 influencers uit Vlaanderen en Wallonië het grote publiek tijdens de week voor Pasen om een zo leuk mogelijke eitjeszoektocht bij hun thuis te organiseren. Dankzij de samenwerking met NRJ wordt er elke dag een wedstrijd georgaiseerd waarbij het publiek paaseitjes kan winnen.
Bacardi
Bacardi pakt uit met #RaiseYourSpirits, een multi-puntenplan om bars en het barpersoneel in de Benelux te helpen tijdens de coronaviruscrisis. Een initiële investering van 1,5 miljoen euro zal ervoor zorgen dat de leden van de bargemeenschap in heel West-Europa op basisniveau de steun krijgen die ze dringend nodig hebben.
Maandag 6/04/20
Puratos Belcolade en Bakeronline
Puratos Belcolade en Bakeronline hebben opnieuw hun krachten gebundeld, dit keer om chocoladebedrijven te helpen hun dienstverlening aan klanten te verbeteren met de lancering van een gratis tool: chocolatiersonline. Dat platform biedt chocolademakers vanaf deze week de mogelijkheid om gratis gepersonaliseerde online shops te creëren waar klanten gemakkelijk bestellingen kunnen plaatsen.
Milka
Met Pasen in het verschiet heeft chocolaemerk Milka besloten om 7,5 miljoen chocolade paaseieren te doneren aan het personeel in ziekenhuizen en rusthuizen, maar ook aan De Voedselbanken en het Rode Kruis.
RTBF en CAP48
De RTBF en CAP48 vzw bundelen hun krachten op het solidariteitsplatform impactdays.be en komen aanzetten met het initiatief: 'Confinés mais pas seuls' ('In uw kot, maar niet alleen'). Dit moet het bestaande digitale systeem versterken met een callcenter dat meer burgers moet bereiken.
Carrefour
Carrefour België en Fondation Carrefour hebben twee beademingsapparaten gedoneerd aan het UMC Sint-Pieter, na de recente opening van een tweede afdeling intensieve zorgen voor het coronavirus.
Vrijdag 3/04/2020
JBC en Ambassify
JBC en Ambassify slaan de handen in elkaar en werken samen een tool uit om alle medewerkers van JBC te begeleiden, te motiveren, te informeren en betrokken te houden met het bedrijf. Op het platform vinden medewerkers toffe activiteiten voor thuis, een handige weekplanner of tips&tricks om te TikTokken met hun kinderen. Op die manier willen de bedrijven de JBC-medewerkers een hart onder de riem steken in deze moeilijke tijden.
Merci België
Marketingbedrijf OMcollective lanceert met de steun van Comeos het ‘Merci België'-platform. Met dit platform wil het bedrijf merci zeggen aan alle Belgen die bij de bedrijven kopen die onze economie en in het verlengde hiervan onze sociale zekerheid, ondersteunen. Op het platform staan leuke filmpjes waarbij ondernemers de Belgische consumenten bedanken dat ze blijven aankopen in hun vertrouwde winkels. Klanten kunnen op een webshop speciale Merci België-artikelen aankopen. De integrale opbrengst gaat naar Digital For Youth.
AB InBev
AB InBev, de Home of Beer, doneert 200 gebruikte laptops aan Digital For Youth. Deze laptops zullen gebruikt worden om kwetsbare kinderen de kans te geven om thuis hun schoolwerk te maken. Daarnaast geeft AB InBev voetbalclubs met de steun van de Koninklijke Belgische Voetbalbond en zijn regionale federaties een duwtje in de rug. Ruim een week geleden lanceerde AB InBev het digitaal platform www.cafecourage.be om de cafés te ondersteunen. Klanten kunnen er virtueel pintjes bestellen. Vandaag opent Café Courage haar deuren ook voor de kantines van de voetbalclubs die hun seizoen onverwachts vroeger stopgezet zien.
Delhaize
Delhaize biedt vanaf 3 april een solidariteitskorting aan van 5% op elke aankoop in elke Delhaize-winkel. Door een algemene korting te voorzien vermijden we een toeloop op specifieke promoties in de winkels en nog hogere druk op het personeel in de distributiecentra, in onze winkels, op de leveranciers en de landbouwers.
CCV
CCV lanceert een gratis webshop zodat handelaars die hun handelszaak moeten sluiten, hun producten of diensten wel nog online kunnen aanbieden.
Donderdag 2/04/2020
Covid-Solidarity.org
In samenwerking met verschillende spelers uit de retail (Carrefour, Delhaize, Mestdagh, Colruyt, Bio-Planet, OKay, Spar, Cora, Delitraiteur, Match, Smatch, Färm, Intermarché, Medi-Market, Sequoia, Tom&Co) heeft de vrijwillige burgerbeweging Covid-Solidarity.org een virtueel, nationaal, en gedecentraliseerd callcenter gelanceerd. Op die manier wil het oudere mensen die minder technologisch aangelegd zijn ook verder te kunnen helpen.
Woensdag 1/04/2020
Orange
Orange Belgium ondersteunt de verscherpte maatregelen van de overheid en biedt materiële, technische en cybersecurityondersteuning aan het verzorgingspersoneel. Het bedrijf heeft zo zijn integrale stock van 1.500 FFP2-maskers en 500 chirurgische maskers geschonken aan het universitair ziekenhuis van Brussel op 18 maart. Daarnaast schonk het nog eens 30.000 FFP1-maskers en 100 veiligheidsbrillen aan het MontLégia-ziekenhuis in Luik, met de steun van Huawei.
Artsen Zonder Grenzen
Aangezien Bergen een regio is die erg getroffen is door het coronavis, heeft Artsen Zonder Grenzen besloten om het universitaire ziekenhuis Ambroise Paré te ondersteunen. De samenwerking focust zich op de analyse van de patiëntentoestroom, de triage op de spoedafdeling en de ondersteuning van teams op het terrein.
VUB en Audi
De VUB heeft prototypes ontwikkeld van ademhalingstoestellen om zo de productie ervan te versnellen. De testen lopen nog en het is de bedoeling dat ze binnen enkele dagen geproduceerd kunnen worden bij Audi in Brussel.
Torfs en Dreamland
DreamLand en Torfs willen kansarme gezinnen die extra hard getroffen worden door de coronacrisis een hart onder de riem steken en hebben daarom beslist om samen een gift te doen aan het Kinderarmoedefonds in Vlaanderen en Arc-En-Ciel in Wallonië.
Start-up Hello Tyro
De start-up Hello Tyro en de culinaire Instagramgids 'Bruxelles FoodGuide' hebben de mobiele app "8pm" opgericht, waarbij de naam trouwens verwijst naar de applaudisseringen die elke dag plaats vinden om 20 uur voor het zorgpersoneel. De app wil het ziekenhuispersoneel en de restaurants in Brussel ondersteunen. Burgers kunnen via de app immers een maaltijd schenken aan een zorgverlener, waarbij het gerecht gemaakt wordt door een Brussels restaurant en aan huis geleverd wordt.
Dinsdag 31/03/20
Krëfel
Om mensen toe te laten contacten te houden met vrienden of kennissen die geïsoleerd zijn, schenkt Krëfel 500 tablets weg in partnerschap met de vier zorgfederatis (Gibbibs, Santhea, Unessa en Zorgneet-Icuro).
Tom&Co
Tom&Co heeft een eStore op poten gezet om de aankoop van hoognodige producten voor huisdieren, zodat de bezoeken aan de winkel en de duur ervan tot een minimum beperkt wordt. Dankzij een online reservatiesysteem wordt het risico op besmetting beperkt.
Maandag 30/03/20
Fevia
Fevia schaart zich achter de beslissing van minister De Backer om ook de alcohol van brouwerijen, stokerijen en van bio-ethanol producenten op grote schaal te gebruiken om ontsmettende producten te maken. Verschillende bedrijven waaronder Bruggemann kunnen daardoor vanaf vandaag extra handgels leveren aan zorgverleners en bedrijven uit essentiële sectoren.
Foodmaker
Door de sluiting van zijn winkels, ziet Foodmaker zijn inkomsten wegvallen. Daarom start het bedrijf met zijn eigen maaltijdbox Vedge Bags. Klanten kunnen kiezen uit kant-en-klare gerechten of berechten om zelf te bereiden.
Supermarkten
Door de coronacrisis zijn er minder overschoten en dus weinig schenkingen. Daarom deden supermarkten een extra spanning en schonken ze maar liefst 230 ton of 460.000 maaltijden aan De Voedselbanken.
Puratos
Puratos, de internationale producent van ingrediënten voor de bakkerij-, patisserie- en chocoladesector, en Bakeronline bieden bakkerijen de mogelijkheid om gratis een gepersonaliseerde webshop te lanceren, waar klanten gemakkelijk hun producten kunnen bestellen.