- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De zomer van 2018 zorgde voor een recordverkoop voor retailers. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen en Gondola, die volgende dinsdag voorgesteld en besproken worden op een infosessie van de Gondola Academy. Mis de afspraak niet!
Tom Penninckx van Nielsen laat er geen twijfel over bestaan: de zomer van 2018 was uitzonderlijk voor retailers en spelers uit de FMCG-sector. “Historisch, net zoals het dat was qua weer”, zegt hij. “Het warme weer zorgde voor een boost in de verkoop van dranken, die op zich al goed is voor één derde van de verkoop. Daarnaast had het ook invloed op de verkoop van vers, een segment dat de jongste jaren een stevige groei kent. Als het warm weer is, grijpen mensen meer dan anders naar groenten en fruit. Voor retailers is dat goed nieuws: ze kunnen dat gebruiken om hun gezond imago in de verf te zetten. Gezondheid speelt voor consumenten niet voor niets een steeds belangerijkere rol.”
Het zijn niet alleen drankproducenten die in de wolken zijn met de verkoop tijdens juli en augustus. “Ook douche- en badproducten, deodorants en aanverwanten deden het heel goed. Ook bij Nivea zullen ze blij zijn: als het warm is, heb je meer crèmes nodig om je huid te hydrateren. Ook alles wat met barbecueën te maken heeft, kende een enorme boost door de hitte. Alles bij elkaar zorgde dat voor een winst van zo’n 100 miljoen euro in die twee maanden alleen tegenover vorig jaar. Dat is gigantisch. Daarbij moet je opmerken dat er bepaalde grote merken extra in het voordeel zijn. Bij een barbecue grijpen mensen makkelijk naar een bekend biermerk zoals Jupiler.” De zomer van 2018 was ook die van het WK voetbal in Rusland en de succesrijke campagne van de Rode Duivels, maar die heeft niet zo’n grote invloed gehad, aldus Penninckx. “Het weer heeft een veel grotere invloed. En vergeet niet: de boost die er tijdens de zomer gekomen is, is voor velen welgekomen. De hele FMCG-sector staat onder druk door spelers als Action en Kruidvat.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?