Wist u dat maar liefst 80% van de CEO’s vindt dat hun merk een superieure klantervaring aanbiedt, terwijl slechts 8% van hun klanten daarmee akkoord gaat? Een kloof die kan gedicht worden voor wie customer centricity écht serieus neemt.
De cijfers – afkomstig van Bain & Company – liegen er niet om: er is een groot verschil tussen wat CEO’s denken dat hun bedrijf aan klantervaring biedt en wat klanten daarvan vinden. Het spreekt voor zich dat geen enkel bedrijf zich tevreden kan stellen met die cijfers. Of dat geen enkel bedrijf een grote toekomst voor zich heeft als het zich met die cijfers tevreden stelt. Hoog tijd om dat te verbeteren. Tijdens de opleiding ‘Customer Engagement’ leggen we u aan de hand van 9 cruciale punten uit hoe u dat kunt doen. We geven er hier alvast drie mee, de andere zes kunt u op 20 november ontdekken.
1. Klanten verwachten meer en meer een persoonlijke benadering. Hoewel de meeste retailers en merken dat ook weten, blijkt er in de praktijk nog heel wat te schorten op dit vlak. We halen er even enkele cijfers bij: 57% van de retailers hebben een klantendatabase en doen aan marketing automation. Te weinig. En bij merken liggen die cijfers zelfs nog lager: slechts 25% onder hen heeft een klantendatabase en doet aan marketing automation. Dat zijn kansen die velen laten liggen.
2. Veel tijd en moeite kost het niet om klanten persoonlijk te benaderen. Toch niet als u werk maakt van een marketing automation value chain, waarmee u uw klanten via tools kan bereiken en interactie kan activeren. Vraag is: heeft u die marketing automation value chain uitgewerkt op papier staan, zodat hij geïmplementeerd kan worden, is het voorlopig nog een work in progress of erger: staat het ergens nog op de ‘to do’-lijst van een medewerker?
3. Alles begint met zelfkennis. U moet kritisch naar uzelf kijken en zich afvragen waar u vandaag staat als marketeer. Om u te helpen, onderscheiden we enkele types marketeers. Bent u iemand die basisgegevens verzamelt zonder ze te gebruiken? Dan bent u een onverschillige marketeer. Dat moet beter. Bent u wel bezig met klantgerichtheid, zonder dat het in verschillende afdelingen van het bedrijf toegepast wordt? Dan bent u een ‘migrerende’ marketeer en verliest u veel tijd en energie. Bent u trots op uw klantgerichtheid en heeft u een nieuwe marketing waardeketen geïmplementeerd? Dan bent u - proficiat - het ‘klantgerichte’ type.
Best practices van o.a. Lunch Garden, Françoise Saget, ... komen uitgebreid aan bod tijdens deze hands-on opleiding “Customer Engagement” die een halve dag duurt. U krijgt exclusieve inzichten in de volgende 6 essentiële punten, en vooral: hoe u ze kan activeren in uw bedrijf.