- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De aankondiging dat de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, heeft heel wat stof doen opwaaien. Het maakt de situatie op de Belgische markt uitdagender en spannender dan ooit. De vraag is: hoe reageren de andere retailers? En welke strategieën gebruiken ze?
In het verleden zorgt de komst van Albert Heijn voor een aardverschuiving in België, nu is het de beurt aan de Nederlandse supermarktketen Jumbo om voor de nodige ophef te zorgen. De in Nederland populaire supermarkt steekt de Belgische grens over, wellicht nog niet in 2018, maar wel het jaar daarna. Dat maakte CFO Ton van Veen bekend in een exclusief gesprek met Gondola. Voor de Belgische retail is de komst van Jumbo van niet te onderschatten belang. Het zorgt voor een verschuiving in de markt die sowieso al zwaar onder druk staat.
Het roept heel wat vragen op, zeker nu de marges van Colruyt onder druk staan, Delhaize volgens Ahold topman Wouter Kolk sneller moet innoveren in België en Lidl aan een stevige opmars bezig is. Het zijn net die vragen die centraal staan in de opleiding Into Retail die The Retail Academy op 11 januari organiseert. Hoe reageren de verschillende supermarkten op de veranderingen op de markt? Welke strategieën kiezen ze? Wie maakt het meeste kans op slagen? Wat is de impact op de markt? Vragen die velen zich stellen en die tijdens deze opleiding een antwoord krijgen. Tegelijk krijgen de deelnemers ook uitleg over het belangrijke verschil tussen de cijfers van GfK en Nielsen en hoe de marktcijfers die ze naar voor schuiven moeten geïnterpreteerd worden. Het resultaat: een beter en dieper inzicht in de markt.
Bij de aankondiging van de komst van Jumbo gaf Ton van Veen ook inzicht in de strategie die de Nederlandse retailer hanteert: in Nederland nam het de horecaketen La Place over, met een heel duidelijk doel. “We spreken niet over marktaandeel, maar over ‘share of stomach’, welk deel van de maag van de consument hebben we? Voedselconsumptie bestaat niet meer uit drie maaltijden per dag thuis, zoals vroeger. Het kan vandaag overal: onderweg, op het station, tijdens het winkelen. Je kan het ter plekke opeten of kant en klaar meenemen. We willen bij al die momenten aanwezig zijn.” Een strategie die misschien ook retailers bij ons gaan overnemen.
Zin om het nieuwe jaar met een vliegende start in te zetten? Schrijf u hier in voor de opleiding ‘Into Retail’, die plaats vindt op donderdag 8 maart.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?