- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het aantal prijspromoties op FMCG-producten in België blijft stijgen, hoewel de return ervan lager ligt dan in onze buurlanden. “Promotie-acties opdrijven leidt niet noodzakelijk tot groei,” aldus onderzoeksbureau Nielsen.
Het afgelopen jaar werden in België 3,5% meer promoties op FMCG-producten georganiseerd dan een jaar eerder. De verhoging van deze kortingsacties heeft echter niet tot hogere volumes geleid. Zo blijkt uit een recent rapport van Nielsen dat de volumes in het afgelopen kwartaal (Q3/2016) zelfs met 0,8% achteruit gingen. Het rendement van prijspromoties ligt in België dan ook gevoelig lager dan in onze buurlanden. Amper 30% van de Belgische promo’s voegt waarde toe, terwijl in Duitsland en Nederland meer dan de helft rendabel is.
Bovendien, zegt Nielsen, worden er steeds meer agressieve promo’s georganiseerd op de Belgische markt. In 2015 werden 82% van de promotionele volumes verkocht aan kortingen tot 20%, die de prijsinflatie van de afgelopen 10 jaar (19,9% volgens de gezondheidsindex 2005-2015) ongedaan maken. Deze stevige kortingen worden ondertussen echter als normaal ervaren door de consument, terwijl ze geen extra volumes genereren.
De Belg is een promo- en prijsgevoelige klant. 58% van de Belgen zegt geobsedeerd te zijn door promoties, terwijl 51% zegt prijsgevoelig te zijn. 41% zegt dan ook actief op zoek te gaan naar producten in afslag.
Het aanhoudende succes van hard discount en de opmars van low end retailers als Action zijn hier ook niet vreemd aan.
Wil dit zeggen dat retailers dan maar nog meer op prijs en promoties moeten inzetten om hun klanten te overtuigen? Toch niet, meent Nielsen.
“De promotie-acties opdrijven zorgt niet voor groei, maar zomaar je promo-activiteit afbouwen lijkt ook geen winnende strategie,” zegt Nielsen. Het onderzoeksbureau raadt daarom aan om de promotionele ROI te verbeteren door je promoplan af te stellen op de concurrentieomgeving, de juiste balans te vinden tussen promodruk en faire 'everyday prices' en meer te investeren in innovatie in plaats van promotie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?