- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De negatieve trend van 2013 zet zich verder door in het eerste kwartaal van 2014. De non-foodmarkten tikken af op een verlies van 4,2% ten op zichte van vorig jaar. Dat blijkt uit het laatste GfK Retail Report. Het is al het vierde kwartaal op rij dat de non-food retail in België achteruit gaat, en zo begint de sector 2014 met een fikse achterstand. We geven u een overzicht van de verschillende non-foodmarkten.
“In het eerste kwartaal van 2014 wist de consumentenelektronicamarkt de negatieve trend van de voorgaande kwartalen niet om te buigen, ook nu noteerden we een omzetdaling van 13,4% in Q1/2014 in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2013.” Het resultaat van deze markt hangt vooral af van de TV-markt, die 15% achteruit gaat. Er wordt gehoopt dat het komende WK voetbal de markt een boost zal geven. De MP3-spelers, en DVD & Blu-Ray-spelers dalen nog meer (-30%). Lichtpuntje is het success van mini- en dockingspeakers en soundbars.
Tablets blijven een succes, maar hun de prijsdalingen remmen de omzetgroei af. Hetzelfde zien we bij de smartphones. Het aantal verkochte smartphones stijgt wel met 8%, maar de gemiddelde verkoopprijs daalt met zo’n 11%. Bovendien kunnen de smartphones de hele telefoonmarkt (-18%) niet langer optrekken.
GfK: “In het laatste kwartaal van 2013 bleek al dat de groei van de telecommarkt stokte: voor het eerst sinds de opkomst van de smartphone noteerden we een omzetvermindering. Deze trend zet zich verder in 2014. In Q1 werden er zo’n 1,5% minder mobiele toestellen verkocht dan in hetzelfde kwartaal van 2013.”
De markt van de ‘mobiele telefoon’-accessoires blijft wel nog steeds aantrekken: zowel in volume (+8%) als in waarde (+17%) zijn er sterke mooie groeipercentages in Q1/2014 ten opzichte van Q1/2013.
De Office equipment en supplies-markt evolueert nog steeds heel negatief: alle groepen zijn gedaald. Vooral de verkoop van printing producten (printers en all-in one MFD toestellen) noteerden een daling van bijna 8% in omzet.
Klein electro is de meest stabiele markt, en kan erbovenop mooie groeicijfers voorleggen. Keukenartikelen doen het erg goed, mede dankzij de kookhype en sterke promoties.
De markt van de fysieke entertainmentdragers is in het eerste kwartaal van 2014 gedaald met -18%. De spelconsoles groeien nog 24,6% dankzij de nieuwe PlayStation (PS4). De spelletjes zelf dalen met een kwart. Ook fysieke muziekdragers gaan 28,3% achteruit en de filmmarkt dealt ook verder.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?