- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Wat vorige maand nog geruchten waren, is nu officieel bevestigd: Carrefour gaat de Franse activiteiten van Dia overnemen. Carrefour Group betaalt 600 miljoen euro voor de meer dan 800 Dia-winkels in Frankrijk.
De overname van bijna 550.000 vierkante meter winkelruimte moet Carrefour helpen om zijn "multiformat" winkelnetwerk verder uit te breiden op de thuismarkt. Het biedt de retailer ook de kans om meer evenwicht te brengen in zijn winkelpark. Het aandeel supermarkten en buurtwinkels wordt zo immers ten op zichte van het aantal hypermarkten. Bovendien is Dia een sterk vertegenwoordigd in Parijs, een regio waar Carrefour graag zijn aanwezigheid wil versterken. Voor Dia is het ook een beetje thuiskomen. Carrefour was tot 2011 immers eigenaar van de keten, die toen nog Ed heette.
Het van oorsprong Spaanse Dia trekt zich uiteraard niet zomaar terug uit de Franse markt. De keten positioneert zich als hard discounter en dat is een markt die het momenteel, in tegenstelling tot wat we in België zien, het allesbehalve goed doet in Frankrijk. Dia zou zelfs een verlies van 18 miljoen euro moeten slikken hebben in 2013 in Frankrijk.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?