Denis Knoops is met onmiddellijke ingang benoemd tot de nieuwe CEO van Delhaize België en Luxemburg. Hij volgt Dirk Van den Berghe, die vorige week zijn ontslag aankondigde.
Portret van een gepassioneerd manager
Dat hij aan het hoofd van Delhaize België komt te staan is niet onlogisch. Knoops is al 22 jaar in dienst bij Delhaize Groep, en is sinds 2006 ook lid van het executief Comite van Delhaize België waar hij in zijn meest recente functie aan het hoofd stond van het netwerk van aangesloten winkels, nieuwe markten en vastgoed. Hij behoort tot een generatie managers die aangesteld werd door Pierre-Olivier Beckers, toen hij nog CEO was van de Delhaize Groep. Veel van deze “Beckers boys” hebben nu sleutelfuncties binnen de retailgroep. Maar in een moeilijke marktomstandigheden moet Delhaize België de richting volgen die aangegeven werd door Frans Muller (de nieuwe CEO van de groep): de kosten terugdringen en tegelijkertijd marktaandeel winnen. Er is dus nood aan een vechter om het Belgische filiaal in deze moeilijke taak te helpen.
Dat Denis Knoops van uitdagingen houdt, bewijst zijn cv. Hij had net als zijn vader in de politiek kunnen gaan, maar koos voor een carrière in de distributiesector. Na zijn studies handelsingenieur en bedrijfsbeheer aan de IAG (UCL) gaat hij aan de slag bij een kmo die gespecialiseerd is in aroma’s voor de voedingsindustrie. In 1992 komt hij bij Delhaize terecht, waar hij snel carrière maakt. Na een jaar in de verkoop en twee jaar in de aankoop, wordt hij in 1994 General Manager van Tom&Co, dat onder zijn bestuur van 6 naar 35 winkels gaat. Vervolgens is hij in 1997 het Belgische kaderlid van de Delhaize Groep dat de Super Indo-winkels in Indonesië en Thailand gaat runnen. Na Azië trekt hij naar Amerika, waar Knoops vicepresident wordt bij Hannaford en een grote rol speelt in de herpositionering van de Amerikaanse Delhaize-enseignes. Bij de aankondiging van het bekende Excel-plan keert hij terug naar België om verantwoordelijk te worden voor Corporate, Real Estate en Development. Bovendien wordt hij de trekker van Red Market. Vervolgens staat hij aan het hoofd van het netwerk van aangesloten AD Delhaize-winkels.
Een verandering van stijl
U begrijpt het, Denis Knoops heeft al een hoop ervaring opgedaan. Maar één ding is zeker: zijn leiderschap zal een verandering in stijl betekenen ten opzichte van zijn voorganger. Knoops is spontaner dan Dirk Van den Berghe, en gepassioneerd door de distributie.
Hij komt aan het hoofd van Delhaize België en Luxemburg op een moeilijk moment. De laatste kwartaalcijfers waren niet goed, de marges staan onder druk, en de concurrentie wordt steeds groter. Een geknipte uitdaging dus voor deze manager, die verandering verkiest boven het status quo. Bovendien kan zijn charismatische persoonlijkheid de interne teams positief stimuleren.