
LEGO
LEGO
De Lego-groep maakte voor 2024 recordcijfers bekend qua omzet en nettoresultaat, wat CEO Niels B. Christiansen ertoe brengt om het te omschrijven als een ‘uitzonderlijk jaar’ voor de onderneming.
Lego bevestigt met die resultaten voor boekjaar 2024 meer dan ooit zijn status als 's werelds grootste speelgoedfabrikant. "Een recordjaar", zegt Niels Christiansen, CEO van de groep, tot op vandaag een niet-beursgenoteerd familiebedrijf. De omzet bedraagt bijna € 10 miljard, een stijging van 13%, terwijl ook de directe verkoop aan de consument met 12% toenam. Lego boekte een nettowinst van 1,8 miljard euro, ook een stijging van 5%.
De prestatie is des te opmerkelijker omdat de speelgoedmarkt globaal eerder somber oogt en wereldwijd met 1% krimpt. Het dalende geboortecijfer zal bovendien niet helpen om de markt uit het slop te halen. Maar Lego richt niet alleen op kinderen. Dat Deense merk de onbetwiste krachtpatser van de speelgoedsector is, komt ook omdat de regelmatigste klanten die het meeste besteden gepassioneerde volwassenen zijn. En deze dynamiek wordt perfect begrepen en benut door Lego, dat vertrouwt op sterke franchises en partnerschappen, om een aanbod te ontwikkelen dat onmiddellijk aanslaat bij fans van het kleine bouwsteentje. Het Lego-universum telt ondertussen een heleboel segmenten naar ieders smaak. Lego Technic spreekt de doorgewinterde hobbyist aan, Lego Icons draait rond minder 'kinderlijke' thema’s en dan is er ook nog een brede waaier aan franchises: Star Wars, Harry Potter, het Marvel-universum, de videogame Fortnite, Formule 1, enz. In 2024 zal Lego niet minder dan 840 verschillende nieuwe producten gelanceerd hebben.
Op de agenda staat ook de voortzetting van Lego’s groei in de digitale wereld. De Lego-app werd in 2024 door 5 miljoen mensen gedownload en het merk wil via digitale kanalen de consumentenervaring uitbreiden. Ook duurzaamheid is een ambitie: Lego meldt dat de helft van de materialen die het inkoopt voor de productie afkomstig is uit duurzame bronnen en investeert in hernieuwbare energiebronnen, om geleidelijk af te stappen van gas.
Lego
Ook de Legowinkels doen dienst als uithangbord voor het merk: er zijn er wereldwijd 1.069 die inzetten op een unieke klantervaring. Naast deze vaste winkels duiken nog tijdelijke ervaringsevenementen op, zoals de pop-upwinkel Lego The Botanical, die het merk tussen 1 en 15 februari in Antwerpen opende om de nieuwe collectie ‘The Botanical’ voor te stellen.
Marius Lang, vice-president & general manager bij Lego Benelux, is op 22 mei spreker op Gondola Day 2025. Benieuwd wat hij te vertellen heeft? Mis dit evenement niet en schrijf je snel in om erbij te zijn!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?